Peter Jeppsson: En del företag testar gränserna

2015-03-04 09:30 Lennart Kriisa  
Peter Jeppsson överväger att sträva efter en allmängiltigförklaring av kollektivavtalen, alltså att staten griper in och utvidgar avtalens täckning, för att komma tillrätta med den osunda konkurrensen. Foto: Jörgen Appelgren

Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen, söker lösningar för en bransch i gungning. Skatterna och arbetsrätten ligger högt upp på agendan.<br/> – Det måste bli lättare att visstidsanställa, säger han.

En bransch i spillror med social dumpning. Så brukar transportnäringen beskrivas av facket. Håller du med?

– Nej, det är en orättvis beskrivning. Branschen har många tuffa utmaningar, både för företagen och de anställda. Konkurrensen blir tuffare och tuffare.

Konkurrens är väl bra?

– Absolut, men den måste ske på lika villkor. Svenska åkare har ett kostnadshandikapp jämfört med de utländska. Det har jag tjatat om inför varje kommunikations- och infrastrukturminister sedan 1998. Då konkurrerade vi med Danmark, Tyskland och Holland. Sedan dess har ytterligare länder tillkommit, länder med dramatiskt lägre lönekostnader.

Vad ska politikerna göra åt det?

– Vi vill inte sänka lönerna för de svenska arbetstagarna, däremot måste lönekostnaden minska. Jag tänker alltså på arbetsgivaravgiften.

Sänkt arbetsgivaravgift för just ert område?

– Just den frågan brukar jag få från ministrarna. Vi har inget emot en generell sänkning, men den borde åtminstone ske inom det här området. I dag har vi till exempel inte kvar några svenska chaufförer som kör utlandstrafik, det är en effekt av kostnadshandikappet.

Handlar problemen bara om kostnaderna?

– Nej, det finns också företag som fuskar och missbrukar rätten att bedriva verksamhet i andra länder, som att använda sin personal på ett cyniskt och brutalt sätt. Både polis och åklagare måste förstå att det här är viktigt.

Vad kan parterna göra?

– Vi tittar till exempel tillsammans på en allmän­giltigförklaring av kollektivavtal. I Finland, Holland och Tyskland finns en sådan lösning. Vi är inte riktigt färdiga med vad vi tycker i den frågan. En farhåga är i alla fall överdriven, att anslutningsgraden skulle sjunka. I Finland säger man att den har ökat på både arbetsgivarsidan och den fackliga sidan.

Att svenska åkare blir utkonkurrerade har blivit ett politiskt slagträ, särskilt för Sverigedemokraterna. Hur ser du på det?

– Sverigedemokraterna försöker ta poäng på den oro som finns för att bli av med jobben. Det är en oro som måste tas på allvar. Vi på arbetsgivarsidan tar inte någon politisk ställning, vare sig åt det ena eller andra hållet.

Så du har ingen åsikt om Miljöpartiet? Det partiet hoppas ju på färre last­bilar och fler tåg.

– En del politiker tror att det går järnväg fram till varje bostad, butik och företag. Åkarna är redan i dag järnvägens största kund, och om det fanns resurser skulle de gärna bli ännu större kunder. Det är därför som högre skatter på vägtrafiken inte skulle ge någon annan effekt än att det blir dyrare för slutkunden.

Känner du aldrig någon klimatångest över den växande vägtrafiken?

– Volymerna växer eftersom vår tillväxt och välfärd ökar. Självklart måste vi minska transporternas miljöpåverkan. På den punkten känner jag ingen ångest utan stolthet, se på hur motorerna utvecklas, hur bränslena utvecklas. Skillnaden är dramatisk jämfört med 70-talet.

Du representerar även flygbranschen. Där är väl konkurrensen minst lika hård.

Lågpriskonkurrensen är tuff över hela världen, särskilt mot de nationella flyg­bolagen.

Flyger du med Ryanair?

– Jag har flugit med både Norwegian och Ryanair men väljer i första hand SAS. Jag kan inte förstå hur det kan kosta mindre att flyga till London än att ta flygbussen till Arlanda, men uppenbarligen finns någon affärsmässighet i det.

En del anser att de låga priserna beror på sämre anställningsvillkor.

– Jag kan inte göra några moraliska överväganden så länge bolagen följer lagar och avtal. En del företag testar var gränserna går, det kommer väl att visa sig.

Har arbetsrätten någon betydelse för att det är tufft för branschen?

– När vi frågar företagen vad som är besvärligast, då kommer skatterna och arbetsrätten alltid högt upp. Konfliktreglerna måste till exempel ändras. Vi betalar dyrt för fredsplikten genom att teckna kollektivavtal, men drabbas ändå av sympatiåtgärder. Det borde också bli lättare att visstids­anställa.

Är det svårt att visstidsanställa?

– Företagen upplever regelverket som stelt. Småföretagare har inte heller tid att sätta sig in i hur det här fungerar, till exempel när visstidsanställningar konverteras till tillsvidareanställningar.

Och kompetens, i stället för anställningstid, ska avgöra vem som får stanna vid nedskärningar?

– Ja, i Sverige består tryggheten i att aldrig förlora sitt arbete. I Danmark finns flexicurity, där består tryggheten i att lätt kunna få ett nytt arbete. Det tror jag är bättre för alla.

Peter Jeppsson

Ålder: 57.

Bor: Villa i Täby.

Familj: Hustru, två egna barn, tre bonusbarn.

Utanför jobbet: Seglar, åker motorcykel. Cyklar till jobbet under den torra årstiden.

Bakgrund: Juristexamen från Lund, satt ting i Ludvika, Handelns arbetsgivareorganisation i Malmö.

Lennart Kriisa

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna