Syndikalisterna krävs på skadestånd för striden mot SD-reklam

2014-12-10 12:26 Elisabet Örnerborg  
Sverigedemokraternas valaffisch på en blå SL-buss i centrala Stockholm inför valet 2014. Foto: Johan Nilsson / TT-Bild

Bussföretagen anser att Syndikalisterna gjorde fel när de varslade om stridsåtgärder mot bussar som körde med reklam för Sverigedemokraterna inför valet i höstas. Det kan kosta Syndikalisterna 100 000 kronor.

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Bussföretag stämmer Syndikalistiska Bussarbetarsektionen i Stockholm till Arbetsdomstolen för att de inte följde reglerna om varsel i medbestämmandelagen. Bussföretagen kräver 100 000 kronor i skadestånd, mål A 228/14.

Syndikalisterna varslade Keolis och Sveriges Bussföretag om stridsåtgärder den 21 augusti 2014. Deras medlemmar vägrade köra innerstadsbussar med reklam för Sverigedemokraterna.

Bussföretagen hävdar att de fick kännedom om varslet först när stridsåtgärderna utlöstes den 25 augusti. Arbetsgivarna lämnade samma dag en varselinvändning men det ändrade inget. Syndikalisternas stridsåtgärder pågick till och med natten till den 15 september då valet hölls.

Keolis som står för busstrafiken från bussgaraget Söderhallen i Stockholm försökte, enligt Bussföretagen, låta bli att placera kända syndikalistmedlemmarna på bussar som hade reklam. Att det inte lyckades helt beror på att företaget inte känner till alla bussförare som är med i Syndikalisterna och på organisatoriska skäl; bussarna står uppställda i kolonn i garaget och måste tas i ordning.

Vid sammanlagt tio tillfällen vägrade syndikalistmedlemmar att köra de bussar bolaget hänvisat dem till. I några fall ställdes avgångarna in, i andra fall räddades situationen med andra bussförare.

För att undvika att ställa in avgångar hade företaget under tiden 25 augusti – 13 september två extra reserver under vardagar och en extra reserv under veckosluten. Kostnaden för detta beräknar Bussföretagen till 80 000 kronor.

Bussföretagen påpekar också i stämningsansökan att Keolis inte har något inflytande över vad som annonseras på bussarna. Det är uppdragsgivaren Storstockholms Lokaltrafik, SL, som väljer annonsörer och som tar betalt för annonsplatserna.

Bussföretagens ombud är chefsjuristen Jan Bergman, Transportgruppen.

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Arbetsrätt