Transportföretagen: Kollektivavtal är en konkurrensfördel

2021-03-08 15:39 Elisabet Örnerborg  
Annika Nordin, förhandlingschef och chef för arbetsgivarservice hos Transportföretagen. Foto: Lena Engstrand

GIGEKONOMIN. Transportföretagen anser att det Instabox får ut mycket av att ingå kollektivavtal, det blir en fördel i konkurrensen och det visar att man är seriös.

Annika Nordin, förhandlingschef och chef för arbetsgivarservice hos Transportföretagen tvekar inte.

– Att ha kollektivavtal är en konkurrensfördel. Det visar att företaget är en spelare i den serösa delen av arbetsmarknaden, säger hon.

Det är viktigt att ett stort företag som Instabox som har 600 anställda utreder om det ska ha kollektivavtal eller inte, anser Anna Nordin.

– Ett kollektivavtal är en garant för att du är med i den svenska modellen och har schyssta villkor. Du blir en attraktiv arbetsgivare.

För Instabox är Biltrafikens arbetsgivareförbund den aktuella arbetsgivareorganisationen. Bolaget skulle också kunna teckna hängavtal med Transport.

Läs mer: Därför tvekar Instabox om kollektivavtal

– Att gå med i BA är mer ekonomiskt förmånligt än att ha hängavtal, som lägre pensionsavgifter, säger hon. Medlemskap i BA är billigare och bättre för bolaget.

Kostnaden för medlemskap i de olika arbetsgivarförbunden inom Transportföretagen kan variera något.

– Kostnaden beräknas på antalet anställda i bolaget. Man betalar per anställd.

Vad får då bolaget för medlemspengarna?

– Bolaget får rådgivning i rättsliga frågor, hjälp vid centrala förhandlingar, i domstolsprocesser och i arbetsmiljöfrågor. Bolaget får stöd i alla situationer som kan uppstå i förhållande till en anställd, som att använda korrekta anställningsformer.

Läs mer: Foodora och Transport tecknar kollektivavtal

Annika Nordin berättar att Transportföretagen också har utbildningspaket att erbjuda, som ledarskapsutbildning, kurs i arbetsmiljö och i hur Las fungerar.

– Nu har vi även webbinarier om korttidspermitteringar.

Förra våren blev det möjligt enligt lag att korttidspermittera i samband med pandemin.

– Det lättaste för att få möjlighet att korttidspermittera är att det finns ett kollektivavtal för det. Biltrafikens Arbetsgivareförbund har träffat ett centralt avtal med Transport om detta, säger Annika Nordin.

Och som medlem i ett förbund hos Transportföretagen kan företaget vara med och påverka politiskt genom remissförfarandet, påpekar hon.

Annika Nordin ger fler exempel på fördelar med kollektivavtal, som vid upphandling. Ett företag som vinner en upphandling kan komma att behöva teckna kollektivavtal. Har företaget då vunnit upphandlingen med ett bud som bygger på löner under kollektivavtalsnivån blir det svårt att fullfölja uppdraget.

Instabox säger att de följer transportavtalet i genomsnitt när det gäller lön, försäkringar och pensionsavsättningar. Men de vet inte om de vill skriva på och utreder om avtalet gör det möjligt att premiera duktiga medarbetare. Och om de måste betala mer för övertid.

– Transportavtalet är ett tariffavtal men det finns arbetsgivare som betalar högre lön än vd som gäller enligt kollektivavtalet, svarar Annika Nordin.

Det är när hon svarar på den andra frågan som hon kommer in på ytterligare en fördel med kollektivavtal. I stället för att de nationella regler som alla måste förhålla sig till ska gälla i alla branscher kan kollektivavtalet användas till att anpassa reglerna till den aktuella branschen.

Arbetstidslagstiftningen har sin grund i Bryssel och arbetstidslagen gäller alla som inte har kollektivavtal. De anställda ska hålla ett helt arbetsliv. Biltrafikens arbetsgivareförbund har träffat ett arbetstidsavtal med Transport som anpassar arbetstidslagen till branschens och den anställdas behov, förklarar Annika Nordin.

– Instabox kan inte i dag ta ut hur mycket arbetstid som helst från sina anställda. Det finns olika tillsynsmyndigheter som kopplas in. Det är inte så att utan kollektivavtal så gäller inga regler. Men vi har anpassat regelverket till den här branschen i kollektivavtalet.

Själva ersättningen för övertiden bestäms i kollektivavtalet. Säger företaget att det följer transportavtalet så gäller det förstås även ersättningen för övertid, funderar Annika Nordin. Hon tror dock inte att Instabox med så många anställda har så mycket tid på sig att utreda om kollektivavtal är något för dem, eftersom Transport kan komma att sätta bolaget i blockad.

– Vi välkomnar Instabox som medlemmar. Bolaget får gärna höra av sig till mig, säger Annika Nordin.

Missa inga nyheter - beställ Lag & Avtals kostnadsfria nyhetsbrev

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer