Tyskt pilotavtal pressar lönebilden

2001-09-04 23:00  

Flygteknikerna har varslat om en övertids- och nyanställningsblockad som träder i kraft den 7 september.

Det är sommarens avtal för piloterna inom Lufthansa som nu sätter press på hela branschen. Lufthansas piloter får mellan 23 och 26 procent på tre år. Till lönelyftet läggs en tjänstebonus kopplat till företagets lönsamhet som i år ger två extra månadslöner.
- Det är den väntade bristen på piloter som pressar upp löneläget, säger Mats Rongve, ombudsman på Svensk Pilotförening.
Försvaret utbildar färre och fördubblade för ett par år sedan sitt löneläge för att behålla dem man har, menar han.
- Många lämnar nu landet för de mer välavlönade jobben i de stora europeiska flygbolagen, säger Mats Rongve, som redan förhandlat klart för merparten av landets 1700 piloter.
Jonas Bernunger som förhandlar för flyget på arbetsgivarsidan inom Transportgruppen håller inte med om den här bilden.
- Det står 100-tals piloter i kö för att jobba i de mindre flygbolagen och rörligheten över gränserna är försumbar, kanske ett 20-tal per år. Löneläget i bolagen följer en strikt senioritetslista, så den som byter bolag går tillbaka till ruta ett lönemässigt.
Avtalen är klara för merparten av piloterna och kabinpersonalen. De grupper som nu återstår är de flygtekniker inom SAS som servar planen före avgång, 3000 transportarbetare och 4000 tjänstemän inom SAS.
- Vi har begärt medling, säger Jonas Bernunger.
FAKTA Begynnelselönen för en pilot ligger på 20-30.000 kronor per månad (på SAS en bit över 30.000). Slutlönen efter 30 års tjänst är cirka 60-70.000 i de mindre bolagen (på SAS strax under 100.000). Det nya avtal för 800 SAS-piloter som tecknades i slutet av juli ger 20 procent på två år. De avtal som tecknades för piloterna i Britannia och Falcon i våras efter hot om konflikt ger mellan 30 och 35 procent på tre år.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Arbetsrätt