Viktigt våga ge både ris och ros

2012-12-12 23:00 Elisabeth Vene  

Rädslan att inte vara omtyckt kan hindra en chef att ge feedback. Men den som törs tala om både lyckade och sämre insatser vinner respekt och kan till och med bli älskad, säger ledarskapsutvecklaren.

My Schüldt är organisationskonsult och jobbar med att hjälpa ledare och team att fungera bättre. Återkoppling kan inte överskattas, anser hon.

– Oavsett om det är beröm eller kritik så säger det mig att du ser mig, och denna spegling behöver vi alla.

Feedback kan skapa entusiasm och engagemang, positiv stämning, effektivitet, samverkan, säger My Schüldt. Det behöver inte alltid vara så märkvärdigt, utan kan vara några ord när man möts i korridoren. Fast om det handlar om negativ återkoppling är det viktigt att boka ett möte.

Grundregeln i feedback är att kommentera ett beteende, hur folk gör, inte hur de är. Att precisera är A och O i såväl positiv som negativ feedback. Men särskilt när du önskar förändring.

– Ge exempel, men ta inte för mycket på en gång. Ingen mår bra av att få en hel hink med gamla räkskal över sig.

När man ger kritisk feedback är det extra viktigt att kontrollera förståelsen. Ta reda på exakt vad mottagaren har hört och uppfattat.

Hur du än gör riskerar du att sätta i gång försvarsmekanismer och bortförklaringsmaskineriet.

– Då gäller det att kunna vara kvar i samtalet hela vägen ut. Personen ska helst lämna samtalet upplyft och med en klar bild av vad det är som ska göras.

En bra grundmeny är att servera minst fem gånger så mycket positiv som negativ feedback.

Det är inte bara chefer som ska ge feedback, men det är de som ska skapa en positiv företagskultur, som understödjer att medarbetarna ger varandra feedback och medvetet uppmärksammar det som är bra.

Så ger du negativ respons

1: Välj ett bra tillfälle.

2: Prata i jag-form, det är du som ska stå för det.

3: Syftet ska vara gott.

4: Tala enbart om det du själv har varit med om, inte hörsägen.

5: Undvik orden ”aldrig” och ”alltid”.

7: Om du ska uttrycka känslor, nöj dig med grundkänslorna arg/ledsen/glad/rädd/nyfiken/intresserad/irriterad/orolig. Undvik känslor som ”besviken”, då skuldbelägger du mottagaren.

8: Beskriv beteende, inte egenskap. Att säga ”Jag känner att du är slarvig” är ingen känsla, utan en nedvärderande bedömning. Ajaj. Din uppgift är att definiera exakt vad det är du vill att personen ska ändra på.

9: Kontrollera förståelsen.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Arbetsrätt