Arbetsrätt

Hamnstriden: Regeringen ser över konflikträtten

Bakgrunden är en långvarig konflikt. Hamnarbetarförbundet kräver kollektivavtal och fackligt inflytande. Foto: Jonas Lindstedt

Den infekterade konflikten i Göteborgs hamn leder till att regeringen tillsätter en översyn av konflikträtten. Det meddelade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på onsdagen.

Publicerad

Göteborgs containerhamn är stängd på kvällar och nätter efter att Hamnarbetarförbundet sjösatt en blockad mot övertid, inhyrning och nyanställningar efter klockan 16 på dagarna. Arbetsgivarna svarade med en lockout under samma tid.

Bakgrunden är en långvarig konflikt. Hamnarbetarförbundet kräver kollektivavtal och fackligt inflytande som en fullvärdig part till arbetsgivarna APM Terminals. Kollektivavtalet för hamnverksamhet i hela landet innehas av Transportarbetarförbundet.

I Göteborgs hamn organiserar däremot Hamnarbetarförbundet en majoritet av de som arbetar på kajen. Genom ett flertal punktstrejker som genomförts vid olika tidpunkter sedan förra våren har förbundet satt press på arbetsgivaren.

Medlare har försökt lösa tvisten genom att föreslå hängavtal till Hamnarbetarförbundet, alternativt ett avtal som ger dem fackliga rättigheter och rättigheter att utse skyddsombud. I båda fallen innebär lösningen fredsplikt.

Hamnarbetarförbundet har avvisat förslagen med motiveringen att det inte får vara med och förhandla om löner och villkor i kollektivavtalet som gäller i hamnen. Förbundet vill helst ha en trepartslösning där de tillsammans med Transport utgör den fackliga sidan vid förhandlingsbordet.

Den lösningen har avvisats av Transport.

Arbetsgivarna i Sveriges Hamnar efterlyser en lagändring som innebär att den arbetsgivare som har kollektivavtal inte kan utsättas för stridsåtgärder av annat förbund som inte har avtal, men vill ha inflytande på villkoren i verksamheten.

Sedan tidigare har Medlingsinstitutet i uppdrag att kartlägga hur vanliga konflikter av den typ som utspelas i Göteborgs hamn är.