nyheter
Goda råd bara några knapptryck bort

Ännu ett fackförbund har skapat en digital tjänst för arbetsrättslig rådgivning. Sveriges Ingenjörer lanserade på torsdagen chattboten Vektor.
I torsdags förra veckan lanserade Sveriges Ingenjörer chattboten Vektor. Den ska kunna besvara frågor om det fackliga medlemskapet och enklare arbetsrättsliga frågor. Fördelen är medlemsnyttan, förklarar ombudsman Jakob Lindmark som har varit projektledare.

– Det är ett sätt att erbjuda service utanför kontorstid. Vektor är tillgänglig 24-7. Vi är ett förbund som växer och Vektor kan ses som ett komplement som samtidigt fungerar som en avlastning för våra rådgivare.
En del medlemmar föredrar att själva undersöka en fråga först. Om det sen behövs fördjupning kan de välja att tala direkt med någon av förbundets rådgivare. Rationalisering, att spara in på kanslipersonal har inte varit fackförbundets drivkraft, det vill Jakob Lindmark vara tydlig med.
– Sen är det klart att om en chattbot kan svara lika bra så blir det ett samtal mindre. Men vi är ett växande förbund som får in fler frågor och med stöd från Vektor får vi förhoppningsvis mer tid över för mer komplexa frågor och ärenden.
Det är som sagt främst enklare frågor som Vektor kan ta sig an. Dels frågor om medlemskap i fackförbundet, dels rakare frågor om arbetsrätten, där svaret inte alltför mycket är avhängigt specifika omständigheter som gör att ”det beror på…”
– Arbetsrätten är inte alltid solklar. Men vi vet av erfarenhet att det finns frågor som kan besvaras utan alltför många resonemang och sedan kan man stänga ärendet.
Jakob Lindmark exemplifierar med sådant som ”hur lång är min uppsägningstid?” eller ”vad innebär arbetsbrist?”
Vektor är matad med de vanligaste frågorna som Sveriges Ingenjörers rådgivning fått in. Det betyder i sin tur att underlaget är bättre för svar på de större kollektivavtalen än på de mindre. Specifika frågor utgående från lokala avtal kan Vektor inte besvara.
Utvecklarna har gjort sitt yttersta för att Vektor inte ska ge felaktiga svar. Men helt kan det inte uteslutas, inskärper Jakob Lindmark.
– En chattbot är som den är så det finns alltid en liten risk. Vi har en disclaimer som påminner folk om att ai-genererad information kan vara felaktig, vilket man alltid bör tänka på.
Fenomenet med helt urspårade svar från chattbotar som försöker vara ”till lags” och hellre ger vilket svar som helst än ”jag vet inte” har nog de flesta frågeställare varit med om någon gång. Men eftersom Vektor enbart är tränad på ett material som kontrollerats av Sveriges Ingenjörer förekommer inga sådana fullständigt verklighetsfrämmande svar.
– Vektor hallucinerar inte. Det har vi inte sett några tendenser till.
Kommunal och Byggnads är två andra fackförbund som har skapat chattbotar. På arbetsgivarsidan erbjuder TechSverige sedan i januari AI-chattboten QAI. Almega och Byggföretagen sprider arbetsrättslig kunskap till medlemsföretagen genom portalen Arbetsgivarguiden.