Avtalsrörelsen

TCO-film: Svenskar mumsar semlor till rap

Hur förklara kollektivavtalet och den svenska partsmodellen för unga? Med en musikvideo så klart, tänker TCO.

Publicerad

Videon Business like a Swede handlar om samarbetet mellan fackförbunden och arbetsgivarorganisationen.

Det är Marcus Price och Ana Diaz som rappar om förhållandet mellan arbetsgivare och fack. Den überschyssta chefen är kvinna, nöjda medarbetare mumsar semlor medan föräldraledigheten, friskvårdsbidraget och de många semesterveckorna hyllas i musikvideon.

– Vi vill beskriva fördelarna med att det är fackförbund och arbetsgivarorganisationer som bestämmer vad som ska gälla på arbetsplatserna. Det här är ett kul grepp för att visa något som kanske känns tråkigt i andra sammanhang, säger Petra Jankov Picha som är ansvarig för sociala och digitala medier på TCO, till Dagens Media.

– Vi hoppas kunna uppnå en större förståelse för modellen. Det är viktigt att man hela tiden värnar om den och ser till att det är ett bra klimat på arbetsplatsen och arbetsmarknaden, så att staten inte behöver lägga sig i.