Avtalsrörelsen

SAS-strejken: Piloterna avvisade nytt bud

Foto: TT-Bild
-Att pilotfacket fortsätter strejka för att driva igenom sina orealistiska krav är smaklöst, inte minst eftersom det drabbar många människor och SAS hårt, säger Mattias Dahl, vd Svenska Flygbranschen och Transportföretagen. Foto: Svenska Flygbranschen

Pilotstrejken fortsätter även under måndagen sedan förhandlingarna strandat på nytt. Arbetsgivaren anklagar facket för att ställa orimliga krav och kallar strejken meningslös.

Publicerad

Arbetsgivarparten accepterade även det nya medlarförslaget. Båda buden har avvisats av pilotfacket.

- Vår upplevelse är att piloterna inte tar förhandlingarna på allvar. Vi har förhandlat i sju veckor och varit i strejk över två dygn. Vi har accepterat de bud som vi fått från de statliga medlarna. Pilotfacket säger nej, kräver mer och kastar ständigt in nya krav. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Mattias Dahl, vd Svenska Flygbranschen och Transportföretagen, i ett pressmeddelande och fortsätter:

- Att pilotfacket fortsätter strejka för att driva igenom sina orealistiska krav är smaklöst, inte minst eftersom det drabbar många människor och SAS hårt. Nu vilar ansvaret på pilotfacket att komma tillbaka till förhandlingsbordet.

Långdistansflygningar till USA och Asien, samt flygningar som genomförs med inhyrda operatörer, berörs inte av strejken.

Under söndagen haglade anklagelser från båda parter som kom med klargöranden i debattartiklar.

Svensk Pilotföreningen, SPF, skrev:

”SPF ser det som anmärkningsvärt att en företrädare för ett branschförbund inom Svenskt Näringsliv så hårt utmanar en tradition på svensk arbetsmarknad där parterna förhandlar med varandra istället för att driva förhandlingarna i media.”

”Svenska Flygbranschen försöker föra debatten i en riktning där konflikträtten för svenska arbetstagare kan ifrågasättas, en ideologisk fråga som Svenskt Näringsliv drivit i många år. Man försöker skapa en nidbild av piloter som håller passagerare som gisslan.”

”En nyanställd pilot i SAS har en ingångslön om 28,845 kronor och de första fem åren en genomsnittlig lön om 33,700 kronor. Inte ens en 30 år lång karriär i SAS når i närheten av de genomsnittslöner som Mattias Dahl nämner i media.”

Svenska Flygbranschen och Transportföretagens vd skrev å sin sida:

”För att undanröja alla tvivel väljer vi nu att lägga alla kort på bordet. Vi hade gärna fortsatt föra förhandlingarna i förhandlingsrummet, men när vi nu upplever att pilotfacket försöker ge en bild av verkligheten som är uppenbart felaktig väljer vi nu att gå ut med hur kraven och förutsättningarna i förhandlingarna sett ut.”

”Pilotfacket hävdar att deras krav omfattar löneökningar på 3,5 procent. Det stämmer, men de vill först slå ihop de två löneskalor som finns i dag till en löneskala. Sammanslagningen av löneskalorna skulle innebära löneökningar för många piloter. För de som jobbat kortast tid en löneökning på över tio procent, vilket innebär en kostnad för SAS på cirka tio miljoner och det bara första året.”

Fyra medlare

I tvisten mellan Svenskt Pilotförening och SAS medlar Gunilla Runnqvist, tidigare förhandlingschef på Lärarförbundet och Claes Ennerberg, tidigare chefsjurist på Almega.

I tvisten mellan Svensk Pilotförening och Svenska Flygbranschen medlar Bengt Huldt, tidigare vd för Stål- och Metallarbetsgivarna och Katarina Novak, tidigare Skogs- och lantarbetsgivareförbundets vd och förbundsdirektör.