Nyheter

KU:s skarpa kritik mot ministrarna

Peter Eriksson, ordförande för Konstitutionsutskottet, kritiserar Jan Björklund, Hillevi Engström och Tobias Krantz. Foto: Scanpix

Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström, M, kritiseras av Konstitutionsutskottet. Trots ett riksdagsbeslut krävde hon inte i EU att social dumpning skulle motverkas. <br/>- Hon valde att inte reservera sig mot slutsatserna i EU:s sysselsättningsrapport, säger Peter Eriksson, MP, ordförande för Konstitutionsutskottet.

Publicerad

Regeringen ska informera och samråda med riksdagen innan beslut ska fattas i Europeiska rådet. I mars förra året samrådde arbetsmarknadsminister Hillevi Engström med EU-nämnden inför Epscorådets möte, där EU:s sysselsättningsrapport skulle antas. Oppositionspartierna krävde då att en skrivning om att motverka social dumpning skulle finnas med bland slutsatserna. Oppositionen ville också att det skulle finnas med en skrivning om att arbetsmarknadens parters autonomi och ingångna avtal på arbetsmarknaden ska respekteras. Men trots att inga sådana skrivningar fanns med bland slutsatserna gjorde inte ministern riksdagens synpunkter tillräckligt tydliga i rådets förberedande organ, menar KU. Därför får hon nu kritik.

- Det är särskilt viktigt när vi nu har en minoritetsregering att EU-nämndens beslut följs. Annars riskerar vi att hamna i en situation där viktiga frågor avgörs av minoriteter, säger Peter Eriksson.

Allianspartierna reserverar sig mot kritiken och menar att ministern agerade inom EU-nämndens mandat.

- Det finns också ett utrymme för att hon inte behöver vara ett rent språkrör för vad EU-nämnden tycker, säger Per Bill, M, vice ordförande i KU.

Utbildningsminister Jan Björklund, FP, får kritik av KU för beredningen av lärarlegitimationerna. Utskottet menar att utbildningsdepartementet gjort en dålig utredning. Därför har reformen tagit alldeles för lång tid att genomföra och kostat betydligt mer än vad riksdagen anslagit.

- Fler berörda myndigheter borde ha tillfrågats under processen, säger Peter Eriksson.

Allianspartierna reserverar sig även mot det ställningstagandet.

Mathias Sundin, FP, suppleant i Konstitutionsutskottet, frågar sig vilka fler instanser som i så fall skulle ha tillfrågats. Det var svårare än vad någon hade kunnat förutse att validera 40 års lärarutbildningar, menar han.

- Trots att det har varit en oerhört bred remissomgång så tyckte oppositionen, alltså majoriteten i utskottet, att information borde ha hämtats in i större utsträckning. I så fall måste det skapas nya myndigheter för att komma upp i fler remissinstanser. Oppositionen tycker indirekt att ministern borde ha förutspått problemen. Min slutsats är att den enda chansen för Jan Björklund att undslippa kritik är om han hade varit synsk och kunnat se in i framtiden.

Men KU:s skarpaste kritik riktas mot den före detta forskningsministern Tobias Krantz, FP, för hur han hanterade fallet med överläkaren vid Astrid Lindsgrens barnsjukhus som anklagades för barnadråp samtidigt som hon satt i en etikprövningsnämnd. Utbildningsdepartementet kontaktade överläkaren och hennes advokat och framförde att det vore lämpligt om hon tog en timeout från nämnden. Men departementet gick över sina befogenheter. Det borde bara ha haft kontakt med nämndens ordförande anser KU. Det var en fråga för nämnden att hantera eftersom den är en självständig myndighet.

- Departementet bör inte gå in och styra på en sådan detaljnivå. Forskningsministern och departementet har gått in utöver sitt uppdrag att entlediga eller tillsätta enskilda ledamöter, säger Peter Eriksson.

Men allianspartierna reserverar sig mot KU:s ställningstagande.

- Hur vi än har vridit och vänt på detta så kan vi konstatera att det är ett osäkert rättsläge. Då brukar juristerna försöka hitta någon typ av rättslig analogi som man kan finna stöd för. Utbildningsdepartementet har hittat en rimlig sådan i sitt arbete med att se till att det här svåra ärendet fick en lösning, säger Per Bill.