Arbetsrätt

AD avgör Sava Star-målets fortsatta öde

Det norska fartyget Sava Star möttes av stridsåtgärder när det seglade in i Holmsunds hamn under Panamaflagg 2001. Foto: Per-Henrik Sjöström/Sjöfartstidningen

Tvisten mellan det norska rederiet Fonnship och de svenska facken Seko och Transport har pågått i 14 år. Efter en vända till EU-domstolen hölls huvudförhandling i Arbetsdomstolen i mars i år. I dag kommer domen.

Publicerad

Det norska fartyget Sava Star möttes av stridsåtgärder när det seglade in i Holmsunds hamn under Panamaflagg 2001. De svenska facken krävde att ett standardavtal godkänt av Internationella transportarbetarfederationen skulle gälla för den ryska och polska besättningen på Sava Star. Stridsåtgärderna avblåstes efter att det norska fartygets ägare skrivit på.

2002 stämde Fonnship Transport till Arbetsdomstolen och krävde skadestånd. Transport stämde Fonnship för att inte ha följt avtalet. 2003 var det dags för nya stridsåtgärder nu från Sekos sida, och nya stämningar till Arbetsdomstolen.

2009 avgjorde Arbetsdomstolen i en mellandom att svensk rätt ska gälla. 2013 skickade AD en fråga till EU-domstolen om reglerna i EES-avtalet gäller i det här fallet. EU-domstolen svarade förra året att den fria rörligheten för sjötransporter gäller. Men vad det betyder i fallet med Sava Star har Arbetsdomstolen grubblat på i drygt åtta månader. Klockan 11.00 i dag kan vi nu äntligen få veta om stridsåtgärderna mot Sava Star var lovliga eller inte.

Facken företräds av arbetsrättsjuristen Stellan Gärde.

Fonnship företräds av advokat Lars Boman.