Arbetsrätt
Byrå drar en lans för kollektivavtal
Pr-byrån Westander var kollektivavtalslös i tio år. Nu upplyser byrån om vikten av kollektivavtal.<br/> – Vi ser det lite som att vi sonar vårt brott, säger vd Patrik Westander.
Pr-byrån Westander vill uppfattas som byrån med samvete, bland uppdragsgivarna finns organisationer mot mobbning och miljöförstöring. Men något kollektivavtal ville byrån inte skriva under.
– Det var ett misstag att vi väntade i tio år med att teckna kollektivavtal och vi vill dela med oss av våra erfarenheter, säger Patrik Westander.
På sin hemsida listar Westander nu nio pr-byråer med kollektivavtal. Syftet är att göra det lätt för kunderna att hitta en byrå som tecknat avtal.
Bara tio procent av pr- och reklambyråerna har kollektivavtal. Patrik Westander tror att kunskapsbrist är orsaken.
– Många vet till exempel inte hur låga pensionerna blir utan kollektivavtal. De tror att de erbjuder sina anställda bra villkor. Kunskapsspridning krävs på det här området.
Arbetssättet i branschen kan också vara en orsak till att företagen fokuserar mer på det kreativa än företagsledandet, tror Patrik Westander. Han uppmanar alla byråer, även i webbdesignbranschen, att teckna kollektivavtal.
– Kommunikationsbranschen skulle må bra av mer inflytande från fackförbunden. Det handlar också om gott arbetsgivarskap.
Han säger att kunder som ställer krav på kollektivavtal nu har många pr-byråer att välja mellan och att detta kan ha en signalverkan.
– Om fackförbund väljer att anlita företag som tecknat kollektivavtal sänder det ut signaler om att det är viktigt, att det är deras affärsmodell.
Gillar du den här artikeln? Gilla oss på Facebook