Arbetsrätt
Facit ger Scania rätt
Det var rätt att gå ner i arbetstid. Det visar Scanias kvartalsrapport, som presenteras i dag, onsdag. Om bolaget hade sagt upp sin personal i stället hade det aldrig gått att reagera så snabbt när marknaden vände.
Med facit i hand är det lätt att konstatera att lastbilstillverkaren gjorde rätt som väntade ut krisen genom att sätta hela arbetsstyrkan på deltid.
Alternativet, att säga upp folk, hade varit fruktansvärt, tycker Martin Lundstedt, Scanias försäljnings- och marknadsdirektör.
- Att vi har kunnat behålla kompetensen är det allra viktigaste. Nu kunde vi snabbt svara upp mot den ökade efterfrågan från den latinamerikanska marknaden.
Så kan han också glädjas åt att sammanhållningen har stärkts av krisen.
Över en natt försvann marknaden när banken Lehman Brothers gick i konkurs förra hösten och världsekonomin klappade ihop. Scania, som är ett kundorderstyrt företag, fick inga beställningar.
I stället för att lägga varsel kom man överens med de fackliga organisationerna om att gå ner på deltid: 80 procent arbetstid, 90 procent lön och 100 procent pensionsinbetalningar. Antalet skift minskade från tre till ett. 60 procent sattes på utbildning; där fanns en nytta med lågkonjunkturen.
På FoU-sidan var det värre, man hade fullt sjå med att hinna med alla projekt redan på femdagarsvecka.
Det blev till att prioritera.
- Projekt som handlar om lagkrav, till exempel på utsläpp, kan man inte ta bort. Inte heller projekt med väldigt stort kundvärde, som minskad bränsleförbrukning - det har alltid toppprioritet.
Bort med allt slentriantänkande, hela organisationen ifrågasattes in i minsta rutin. Och tack vare tvärfunktionaliteten - alla vet vad alla håller på med på de olika avdelningarna - blev det möjligt att omfördela folk.
Att det har varit en tuff period sticker Martin Lundstedt inte under stol med. Vissa delar av krisorganisationen har man kunnat stå ut med enbart för att man har vetat att det är undantagstillstånd. Arbetsbelastningen har varit hård, särskilt på vissa funktioner.