Frisör anklagas för stöld av kunder

2014-02-26 09:43 Elinor Torp  

I sms till salongens kunder ska frisören ha skrivit: Det är bara att höra av er om ni behöver hjälp med håret. Ägaren har nu stämt frisören för brott mot lojalitetsplikten.

Lojalitetsplikten är central i ett anställningsförhållande, understryker salongens juridiska ombud i stämningsansökan till Arbetsdomstolen. Det är förbjudet att under sin anställning annonsera om egen nyetablering eller övergång till annan anställning, står det i kollektivavtalet.

AD har i tidigare domar uttalat sig om anställdas lojalitetskrav. Arbetstagaren är skyldig att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget samt undvika lägen där han kan komma i pliktkollision, skriver domstolen.

Enligt ägaren av salongen har frisören debiterat 34 364 kronor för lite från kunderna. Hon ska också ha planerat och påbörjat konkurrerande verksamhet. Trots tillsägelser fortsatte frisören att ta för lite betalt av kunderna, enligt stämningsansökan, samtidigt som hon försökte sno över kunder med visitkort och sms.

Ägaren menar att frisören tydligt har brutit mot lojalitetsplikten. Brottet har orsakat salongen ekonomisk skada, hävdar det juridiska ombudet.

Salong Modern stämmer frisör

Salong Modern stämmer Handels och en frisör för brott mot lojalitetsplikten.

Salongen kräver att frisören betalar ett ekonomiskt skadestånd på 34 364 kronor och ett allmänt skadestånd på 50 000 kronor.

Ombud är jur kand Thomas Francke, Francke Consulting AB.

24 februari, Mål A 39/14

Elinor Torp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna