Arbetsrätt

Hamnarbetare stäms för vild strejk

Konflikten i Göteborgs hamn är oförsonlig. Ingen lösning är i sikte. Nu stäms 18 medlemmar i Hamnarbetarförbundet till Arbetsdomstolen för vild strejk.

Publicerad

Det var i samband med en växling av arbetsuppgifter den 26 januari som hamnarbetarnas protester tolkas som olovlig stridsåtgärd av arbetsgivarna.

En del av arbetslaget beordrades på eftermiddagen att surra lasten på fartyget Pohorje. De stannade kvar vid samlingspunkten för ordergivningen till arbetsdagens slut utan att utföra arbetsuppgiften. Andra, förare av kranar och grensletruckar, deltog i protesterna mot arbetsledningen i cirka en halvtimme, enligt stämningsansökan från arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

­– Händelser av den här typen brukar inte förekomma. Vi anser att det är en otillåten stridsåtgärd och det är vad Arbetsdomstolen ska pröva, säger Joakim Ärlund, vd Sveriges Hamnar.

På Hamnarbetarförbundet vill man inte kommentera frågan.

– Vi har inte delgivits stämningen ännu. Därför kan jag inte kommentera den, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

Sveriges Hamnar vill ha ett skadestånd på lite mer än 2 700 kronor av varje arbetstagare. Kravet bygger på den lagändring som gjordes av mbl i början av 1990-talet. I förarbetet rekommenderades ett skadestånd på 2 000 kronor. Uppräknat till dagens penningvärde blir det just 2 700 kronor.

Enligt stämningsansökan ägde protesten rum i slutet av januari. Den skedde bara ett par dagar efter Hamnarbetarförbundets senaste punktstrejk, som var korrekt varslad. Förbundet kräver fackliga rättigheter och garantier för inflytande i skyddsarbetet.

Eftersom förbundet inte har något kollektivavtal med Sveriges Hamnar har det möjlighet att strejka och även vidta andra konfliktåtgärder om varslen sker enligt reglerna i mbl.

Kollektivavtalet för landets hamnar har dess konkurrent LO-förbundet Transport.

Hamnarbetarförbundet har erbjudits hängavtal till Transports avtal. Det skulle ge dem samma fackliga rättigheter och inflytande i skyddsarbetet som LO-förbundet har, men inte rätt att förhandla om avtalets innehåll.

Transport har inget intresse av att släppa in dem som part i det centrala avtalet, som funnits sedan 1970-talet.

Den infekterade konflikten i Göteborgs hamn har pågått i över ett år. Hamnarbetarförbundet har genomfört flera punktstrejker. Medlare har varit inkopplade och föreslagit dem att skriva på ett rent hängavtal.

Enligt mbl kan inte Hamnarbetarförbundet skaffa sig ett eget kollektivavtal eftersom området redan är reglerat i överenskommelsen mellan Transport och Sveriges Hamnar.

Det är andra gången som Hamnarbetarförbundet stäms till Arbetsdomstolen under den senaste månaden för olovlig stridsåtgärd. I början av mars invände Sveriges Hamnar mot att förbundet varslade om en kort sympatistrejk för sitt spanska systerförbund. Den gången drog förbundet tillbaka sin stridsåtgärd.