Arbetsrätt

Ingenjörerna är nu ett steg närmare de 17 miljonerna

Volvo Personvagnar ville att tvisten om de två teknologernas uppfinning skulle avgöras i skiljenämnd, skilt från de allmänna domstolarnas offentlighet. Göteborgs tingsrätt har beslutat tvärtom, i dag har det beslutet vunnit laga kraft. Men vissa uppgifter är fortsatt sekretessbelagda.

Publicerad

De två teknologerna uppfann trötthetsvarningssystemet Driver Alert Control när de gjorde sitt examensarbete hos Volvo Personvagnar. De överlät rätten till uppfinningarna till bolaget och fick 122 106 kronor var. Tio år senare kom de på att de som civilingenjörer hos Volvo borde ha en större del av vad bolaget tjänat på deras uppfinning. De stämde Volvo för ett år sedan och krävde 8,7 miljoner kronor var. De är medlemmar i Sveriges Ingenjörer och de var tidigare studerandemedlemmar i förbundet. Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, företräder dem.

Hade de varit anställda när de gjorde sin uppfinning hade Teknikarbetsgivarnas och Sveriges Ingenjörers uppfinnaravtal gällt. Då skulle tvisten ha prövats i Industrins uppfinnarnämnd som är en skiljenämnd utan offentlig insyn. Enligt Karin Lundin görs det klart i parternas kollektivavtal om praktikanställning att högskolestudenter som gör examensarbete inte ska ses som anställda.

Volvo hävdade ändå att de var bundna av uppfinnaravtalet och att det avtalet i alla fall skulle gälla eftersom de var anställda i bolaget när merparten av arbetet med uppfinningarna utfördes. Göteborgs tingsrätts beslut från den 1 april har vunnit laga kraft i dag. Beslutet innebär att tvisten om de 17 miljonerna nu går vidare i tingsrätten.