Arbetsrätt

Juristen: Långtgående rätt att påtala brister

Kan ett skyddsombud som påtalar brister i privatiserad verksamhet beskyllas för illojalitet? Sophie Thörne, Arbetsrättschef vid Sveriges Kommuner och Landsting, svarar på frågorna.

Publicerad
Sophie Thörne.

Kan man skicka hem folk för att de är gnällspikar?

– Ingen kan få sparken för gnäll. Det skulle inte hålla vid en rättslig prövning. Men om man gnäller inför patienten och säger gång på gång att här är vården usel, underminerar man verksamheten.

Skyddsombudet skickade listan med brister direkt till högs­ta chefen på kommunen, inte till sin chef på Carema. Rätt ­eller fel?

– Som privatanställd förväntas du ta upp kritiken internt med företagsledningen först. Händer det ingenting så kan man ta upp frågan i rollen som skyddsombud, och facket kan begära överläggning med arbetsgivaren. Arbetsmiljöarbetet bygger på samverkan.

Hur skiljer det sig att vara skyddsombud hos privata och kommunala arbetsgivare?

– Skyddsombudets uppgifter är inte olika definierade i arbetsmiljölagen. Men om man använder sin roll för att driva på eller föra något slags allmän debatt och kritisera företaget i generella termer då kanske man snarare agerar som en allmän debattör. Lite udda är det här fallet, då kvinnan var tjänstledig från kommunen för att jobba hos det privata vårdföretaget. Kanske tror man då mentalt att man är kvar i kommunen. Det finns säkert en sådan komponent, att hon inte riktigt vant sig vid att vara privatanställd. Att hon skickar rapporten till kommunens högsta chef, som hon känner sedan tidigare, är kanske inte så konstigt, om än en bakvänd ordning.

Har anställda på privata vårdföretag mer långtgående lojalitetsplikt?

– Väldigt förenklat: du är anställd för att sköta ditt jobb, men i vård och omsorg har du också en skyldighet att anmäla brister enligt bland annat lex Maria och lex Sara. Skillnaden mellan privat och offentlig verksamhet är att kritikrätten aldrig kan inskränkas genom en överenskommelse med arbetsgivaren om du är offentliganställd.