Arbetsrätt

Kräver krafttag mot illegala transporter

Foto: Scanpix
Monica Green

Åkerierna anlitar billig arbetskraft från utländska bemanningsföretag för att kunna konkurrera med den illegala inrikestrafiken. Det menar riksdagsledamoten Monica Green, S. <br> – Stora grupper lever under närmast slavliknande förhållanden när de skickas runt på EU:s motorvägnät, säger hon. 

Publicerad

I sin interpellation pekar riksdagsledamoten Monica Green. S, på att omkring 40 procent av lastbilarna på det svenska Europavägnätet är utlandsregistrerade. Men de används inte bara för export och importuppdrag eller cabotagetrafik enligt henne.

Med cabotage menas transporter som utländskt registrerade företag utför inom landet. Att utföra transporter till eller från en annan stat och att transportera till ett annat land och sedan fortsätta transporten där är oftast ok. Men för att ett utländskt företag ska kunna transportera varor mellan olika adresser inom Sverige krävs speciella tillstånd.

– Det sker olagliga transporter både där svenska fordon utan tillstånd bedriver yrkesmässiga transporter och där utländska fordon utför inrikestransporter i Sverige utan koppling till cabotagereglerna. Till exempel utförs det omfattande trafik med fordon och förare från tredje land, säger hon i riksdagens interpellationsdebatt. 

Hon undrar vad Catharina Elmsäter-Svärd, M  säger till de polska förarna som tjänar 2 000 kronor i månaden.  

Enligt Monica Green lever åkeriföretagen i dag med små vinstmarginaler. De har därför svårt att klara konkurrensen från åkerier som har mer än halverade lönekostnader. En del ser de utländska bemanningsföretagen som en lösning på problemet. 

– Det finns en stor mängd utländska fordon som är placerade i Sverige enbart för att utföra tranporter i ren inrikestrafik. Fordon som inte varit i sina respektive länder på lång tid, säger hon. 

Monica Green är även kritisk till att det finns en större mängd trafik som från början var cabotagetarfik men som varit i landet längre än reglerna tillåter. 

– När jag talat med representanter från Åkeriföreningen, åkeriägare och fackförbundet transport säger de att det är minst sagt häpnadsväckande att denna utveckling skett utan att myndigheterna har agerat.

Monica Green kräver krafttag för att komma tillrätta med problemen som den seriösa åkerinäringen har på området. Catharina Elmsäter-Svärd ber att få återkomma till frågan om vad de lågt betalda chaufförerna ska leva på när de tvingas leva i armod.

– Jag har inte riktigt den bild som Monica Green målar upp – att den olagliga trafiken har ökat dramatiskt, att stora grupper av yrkesförare lever i armod och under närmast slavliknande förhållanden och att det uppfattas som ofarligt att ägna sig åt olagliga transporter i Sverige eftersom det inte får något rättsligt efterspel, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, M, i debatten.

Hon anser att det är arbetsmarknadens parter som ska diskutera frågan om lönevillkoren på vägtransportmarknaden. Och att det redan i dag finns tillräckligt med lagstöd för att myndigheterna ska kunna agera mot den olagliga trafiken.

 – Mot denna bakgrund anser jag att det inte är behövligt med några ytterligare initiativ, säger hon.