Arbetsrätt

Svenska piloter stämmer Sas för diskriminering

33 svenska Sas-piloter har gått till Stockholms tingsrätt och stämt sin arbetsgivare för diskriminering på grund av nationalitet.

Publicerad

Samtliga piloter som har gått till domstol är före detta Linjeflygpiloter som är medlemmar i fackföreningen Pilotförbundet. De har ställt upp som så kallade ”pilotfall” för att få till stånd en rättslig prövning av om Sas diskriminerande personalpolitik är förenlig med EU-rätten.

- Om Sas verkligen vill säkra bolagets framtid, måste Sas diskriminerande personalpolitik upphöra. Alla anställda ska behandlas likvärdigt, oavsett vilket bolag eller land de ursprungligen kommer från, kommenterar Gunnar Anderling, Pilotförbundets ordförande och en av de kärandena i ett pressmeddelande.

I stämningsansökan ifrågasätter ”pilotfallen” giltigheten av Sas konsortialavtal, kollektivavtal och de före detta Linjeflygpiloternas anställningsavtal, vilka anses vara diskriminerande.

Piloterna vill förmå Sas att likställa deras tjänstgöringstid inom Linjeflyg AB med tjänstgöringstid inom Sas och få fastslaget att Sas är skadeståndsskyldigt till följd av den diskriminering som de svenska före detta Linjeflygpiloterna har utsatts för.

- Sas bryter mot en av EU-rättens mest grundläggande principer, nämligen förbudet mot diskriminering på grund av nationalitet. Sas hindrar även våra klienters rätt till fri rörlighet inom EU, säger piloternas ombud, advokat Ulf Öberg vid Advokatfirman Öberg & Associés, i ett pressmeddelande.

Vid sammanslagningen mellan Sas och Linjeflyg beslutade Sas att minska de svenska före detta Linjeflygpiloternas senioritet med fem år, vilket är motsägelsefullt enligt käranden då de menar att att de ”ursprungliga SAS-piloterna” och de före detta Linjeflygpiloterna har samma eller likvärdiga utbildningar och erfarenheter. Justeringen innebar att de flesta före detta Linjeflygpiloterna hamnade längst ner på Sas senioritetslista och jämställdes med nyanställda piloter utan erfarenhet.

Äldre Linjeflygspiloter fick tillgodoräkna sig sin tjänstetid hos Linjeflyg men med avdrag för fem år. Dessutom degraderades 73 svenska före detta Linjeflygkaptener till styrmän och fick flyga under befäl av yngre, nyutnämnda och därmed mindre erfarna Sas-kaptener. De flesta av dessa degraderade svenska Linjeflygkaptener har än idag inte återbefordrats, utan tjänstgör fortfarande som styrmän.

- De drabbade svenska före detta Linjeflygpiloterna lider alltjämt skada på grund av särbehandlingen. Det är därför som våra klienter har begärt att tingsrätten ska fastställa Sas principiella skadeståndsskyldighet, konstaterar piloternas danska advokat Ida Otken Eriksson och medombudet Martin Mörk i ett pressmeddelande.