Tidningen

”Det är en trygghet för oss som kör”

Claes Gustafsson har kört taxi i över 40 år. Han tycker det är bra med gps i bilarna, enda nackdelen är att förarna inte hittar lika bra som förr. Foto: Christian Rhen
Det handlar om effektivitet, inte om över­vakning, säger Dimitrios Faniadis, styrelseordförande för Taxi Stockholm. Foto: Christian Rhen
Foto: Christian Rhen
Claes Gustafsson har kört taxi i över 40 år. Han tycker det är bra med gps i bilarna, enda nackdelen är att förarna inte hittar lika bra som förr. Var sjätte sekund fastställs bilarnas position. Foto: Christian Rhen
Det handlar om effektivitet, inte om över­vakning, säger Dimitrios Faniadis, styrelseordförande för Taxi Stockholm. Foto: Christian Rhen
Foto: Christian Rhen
Claes Gustafsson har kört taxi i över 40 år. Han tycker det är bra med gps i bilarna, enda nackdelen är att förarna inte hittar lika bra som förr. Var sjätte sekund fastställs bilarnas position. Foto: Christian Rhen

I taxibranschen är så gott som alla bilar utrustade med gps. Var sjätte sekund skickar systemet en signal som gör att bilen kan positioneras med stor precision. Syftet är säkerhet och effektivitet.

Publicerad

Sedan år 2000 har alla bilar haft gps, berättar Taxi Stockholms styrelseordförande Dimitrios Faniadis.

Prenumerera på Lag & Avtal Digital


Tillgång till alla låsta artiklar, våra premiumnyhetsbrev,
e-tidningen på webben eller i appen. Ett år för 7 995 kr (ex moms).
Förnyas automatiskt. Avsluta enkelt.


Fortsätt →