Myndighet varnar för oseriösa jurister

2022-04-25 16:02 Calle von Scheele  
När det gäller personerna bakom Rive och Arbetsrättsexperten finns det dock en historik av att återuppta samma verksamhet i nya bolag och under nya varumärken efter en konkurs, förklarar Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket.

KONTROLL. Konsumentverket varnar sedan i förra veckan för oseriösa arbetsrättsjurister. Bakgrunden är de många anmälningarna mot Rive och Arbetsrättsexperten från missnöjda arbetstagare som känner sig lurade av deras arbetsmetoder och som fått dyra fakturor.

På Konsumentverkets hemsida finns numera färsk information om juridisk rådgivning med rubriken ”Varning för oseriösa jurister”. På sidan ges råd till enskilda arbetstagare som behöver ha hjälp i tvister med arbetsgivare.

Missa inga nyheter inom arbetsrätt

 

”Det finns oseriösa jurister på nätet som lockar dig med gratis rådgivning och lovar resultat. Men istället för hjälp får du en dyr räkning”, skriver Konsumentverket och tillägger att fakturor på 25 000 till 50 000 inte är ovanliga.

Bakgrunden är de många anmälningarna mot två juridiska byråer, Arbetsrättsexperten och Rive, som båda har gått i konkurs och som har drivits av samma ägarkonstellation.

– Vi ser att det finns en fara för att även andra kan använda samma typ av metoder som de två byråerna. Detta kan vara ett problem som ligger och bubblar och dyker upp igen. Det är många konsumenter som är drabbade, säger Christina Celsing, presstalesperson på Konsumentverket.

Rive var verksamt i knappt tio år innan bolaget gick i konkurs i mars förra året. Dess efterföljare Arbetsrättsexperten försattes i konkurs ett år senare. Bolagen har fångat in enskilda som ligger i tvist med sin arbetsgivare genom erbjudande om gratis rådgivning i ett första steg.

– I dagsläget har vi inte sett fler aktörer som använder samma metoder. När det gäller personerna bakom Rive och Arbetsrättsexperten finns det dock en historik av att återuppta samma verksamhet i nya bolag och under nya varumärken efter en konkurs, förklarar Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, i mejl till Lag & Avtal.

Efter konkurserna har jurister som tidigare varit anställda i bolagen öppnat egen verksamhet med tjänster inom arbetsrätt. Dessa verkar inte ha orsakat problem för konsumenter, enligt Eliasson.

Slutsatsen på Konsumentverket är att man behöver bevaka juristbyråer som erbjuder tjänster inom arbetsrätt, eftersom det finns en risk för att oseriösa aktörer söker sig till denna marknad.

– Ur synvinkel är vi rädda att fler kommer att drabbas och att detta är ett fenomen som fortsätter, säger Christina Celcing.

Ett syfte med initiativet är att det ska finnas sökbar information på nätet om vad arbetsrättsliga juridiska tjänster innebär. Målet är att Konsumentverkets sida ska komma upp bland de första resultaten vid sökningar på nätet efter arbetsrättsjurister.

Konsumentverket varnar särskilt för när ordet gratis används av dessa byråer. Oseriösa aktörer försöker på detta sätt fånga in individer för ett större och kostsammare uppdrag.

Över 40 anmälningar har Konsumentverket fått in under det år Arbetsrättsexperten verkade. Tidigare hade verket registrerat flera hundra anmälningar mot byrån Rive hos sig och hos kommunernas konsumentvägledare, enligt uppgifter till SvT.

Calle von Scheele

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer