Arbetsdomstolen

AD: Jobberbjudandet måste vara konkret

Det krävs ett konkret erbjudande om jobb för att det ska gälla som ett omplaceringserbjudande. Det slår AD fast i dag i fallet med en bagare som sades upp på grund av arbetsbrist.

Publicerad

Mannen anställdes av det som numera heter Kosta Boda Art Hotel AB den 18 juni 2014. Hotellet bedriver hotell, spa, konferens och restaurangverksamhet. Under år 2015 hade man 79 anställda. I samband med att företaget bestämde sig för att använda sig av bake off-produkter sade man upp bagaren på grund av arbetsbrist den 14 april 2014.

Bagaren misstänkte att det i själva verket var personliga skäl som låg bakom uppsägningen och att så kallad fingerad arbetsbrist förelåg.

Både tingsrätten och Arbetsdomstolen kommer fram till att arbetsbrist förelåg eftersom bageriet lades ner.

Mannen hade då åberopat att företaget brast i sin omplaceringsskyldighet. Det håller inte tingsrätten med om men det gör Arbetsdomstolen som dömer ut ett skadestånd på 80 000 kronor till bagaren.

Den person på företaget som höll samtalet med bagaren om att han skulle sägas upp hävdar att han gav förslag på andra tjänster såsom ”inom restaurang, café etc” men att bagaren avböjde allt utom bagerijobb. Bagaren själv uppger att omplacering inte diskuterades.

AD anser att uttalandet om att det fanns andra jobb var alltför generellt och bagaren informerades inte heller om att han riskerade uppsägning om han tackade nej. Därför var det inte ett omplaceringserbjudande i anställningsskyddslagens mening.

Och även om det hade varit ett konkret erbjudande och bagaren hade sagt nej i sitt upprörda tillstånd kan man inte av ett sådant svar dra slutsatsen att det var meningslöst att lämna ett konkret och seriöst erbjudande som den anställde i lugn och ro fått ta ställning till.