Arbetsdomstolen

Säljare tvingades vinka adjö till gamla jobbet

STÄMNING. ”Det går inte att ha elva forwards i ett lag”, förklarade arbetsledningen på Tallink Silja och omplacerade fem tjänstemän. En säljare fick lämna sitt kontor för att istället få vinka fram fordon på färjorna.

Publicerad

Fackförbundet Unionen har stämt Tallink Silja AB och Sjöfartens Arbetsgivareförbund för en omplacering utan godtagbara skäl. En omplacering som, enligt fackförbundet, är jämställd med ett avskedande.

Fallet rör en säljare som fick lämna sitt kontor för att dirigera fordon till rätt plats på färjedäck.

Unionen yrkar i första hand på ett allmänt skadestånd till säljaren på 150 000 kronor. Detta om omplaceringen kan jämställas med ett avskedande.

I andra hand yrkar Unionen på att Tallink Silja ska betala ett allmänt skadestånd för kollektivavtalsbrott på 150 000 kronor till säljaren och 100 000 kronor till förbundet. Detta om omplaceringen skett av personliga skäl, men några godtagbara skäl finns det inte anser förbundet.

Säljaren var en av fem tjänstemän som omplacerades från sina anställningar med arbetsuppgifter knutna till försäljning och service. Vid tidigare oeniga tvisteförhandlingar, lokal och central, har arbetsgivaren uppgett att varken ekonomiska eller personliga skäl låg bakom omplaceringarna.

Åtgärden motiverades av att ”Det går inte att ha elva forwards i ett lag”.

Den aktuella säljaren tillsvidareanställdes i augusti 2015 som ”sales agent” och jobbade på Tallink Siljas terminal i Värtahamnen i Stockholm. Arbetsuppgifterna bestod bland annat i att sköta bokning och försäljning via bolagets alla säljkanaler, ha kontakt med kunder, samarbetspartners och leverantörer.

Enligt arbetsbeskrivningen kunde det i hans anställning ingå att assistera passagerare inom terminalområdet, information, incheckning och kontroll av resedokument.

Den 25 september 2017 omplacerades därför säljaren till en anställning som plandirigent, även kallad ”vinkare”, då arbetsuppgiften består i att vinka bilar och lastbilar till rätt plats på färjornas bil- och lastbilsdäck.

Det var inte bara arbetsuppgifterna som förändrades radikalt för säljaren, utan också arbetstiderna. Från att ha arbetat under kontorstid, mellan klockan 8-17 på vardagar, blev det istället arbetspass på såväl vardagar som helger. Med arbetstider från klockan 05.30-11 och 14.30-19.30.

Unionen understryker i stämningsansökan till Arbetsdomstolen att Tallink Silja inte bara tagit bort säljarens alla arbetsuppgifter som tjänsteman, utan också frångått tjänstemannaavtalets arbetstidsbestämmelser. Enligt avtalet ska delade arbetspass i möjligaste mån undvikas. Dessutom ska det ingå minst elva timmars sammanhängande vila per 24-timmarsperiod beräknad från arbetspassets början.