Avtalsrörelsen

Anmälde brister hos sin förra arbetsgivaren – miste ersättningen

Diskrimineringsombudsmannen stämmmer företaget.

Hon berättade om brister på sin gamla arbetsplats inom hemtjänsten. Då blev hon av med ersättningen hon skulle ha fått - jobbet hade hon redan förlorat. Nu stämmer hon sin förra arbetsgivare.

Publicerad

Hon avslutade sin anställning som samordnare på hemtjänstföretaget Söders Demens och Specialteam AB i slutet av juni förra året. Anställningen avslutades genom en överenskommelse. Den innebar att hon gick från jobbet samma dag och att hon skulle ersättas ekonomiskt. Ersättningen motsvarade fyra månadslöner, semesterersättning och innestående kompensationstid. Ersättningen skulle betalas ut månadsvis under fyra månader – från juli till och med oktober månad.

Mot slutet av sommaren, den 20 augusti, fick den tidigare samordnaren ett mejl från arbetsgivaren. I mejlet häver bolaget avtalet med omedelbar verkan. Enligt bolaget har den före detta anställda varit illojal eftersom hon hade kontaktat Äldreförvaltningen i Stockholms stad och berättat om brister hos bolaget.

Förbundsjuristen Annika Ewerblad på LO-TCO Rättsskydd, företräder den tidigare samordnaren inom hemtjänsten. Hon skriver i stämningsansökan till Arbetsdomstolen att den tidigare anställda, och även andra på arbetsplatsen, har påtalat brister, både för sin arbetsgivare och för Äldreförvaltningen. Enligt ombudet har det inte alls handlat om ett illojalt beteende. Ombudet anser inte heller att den tidigare anställda åsidosatt sina åligganden enligt överenskommelsen mellan henne och bolaget.

Nu stämmer den tidigare samordnaren sin förra arbetsgivare. Fackförbundet Kommunal kräver att hemtjänstföretaget betalar 78 000 kronor till den tidigare anställda. Summan motsvarar ersättning i avtal mellan bolaget och den anställa som hon inte fått.