Avtalsrörelsen

Frågan om olika avtal i hamnarna oroar Transport

Peter Winstén, avtalssekreterare på Transportarbetareförbundet, befarar problem med två olika centrala stuveriavtal i hamnarna. Foto: Transport/Sören Håkanlind

I dag tas nya kontakter mellan Sverige Hamnar och Hamnarbetarförbundet i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal, uppger Transportarbetaren. Men Transport är inte helt tillfreds med situationen.

Publicerad

Som Lag & Avtal tidigare berättat försöker Hamnarbetarförbundet få till ett nytt rikstäckande kollektivavtal.

– Knäckfrågan är att vi måste ha garantier för att branschen inte hamnar i ett läge där det finns två avtal med olika innehåll, säger Joakim Ärlund, vd för arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, till tidningen.

– Vi är överens om de flesta praktiska frågorna. Men en garanti för att avtalen i framtiden inte kan spreta åt olika håll är svårt för oss att ge, säger Eskil Rönér, förbundsordförande för Hamnarbetarförbundet.

Men Transportarbetareförbundet befarar problem:

– Om både Transport och HF förhandlar fram arbetstidsavtal i en hamn. Ska arbetstiderna vara olika då för Transport och HF medlemmar? Och arbetstagare som inte är med i något fack; vad ska gälla för dem, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén, till Transportarbetaren.