Avtalsrörelsen

Nej till ackordslön för sophämtare

Förhandlingschef Anders Norberg, Biltrafikens arbetsgivareförbund: – Vi kan tänka oss någon form av belastningsbegränsning för sophämtarna, men vi ska inte koppla ihop arbetsmiljö och lön.

Publicerad

Den lista som Transport vill införa över hela landet går inte att använda, menar Anders Norberg. Den tillämpas för närvarande bara av två företag i Stockholm, tillägger han.

– Det är en ackordslista från 70-talet och helt omodern. Alla kommuner har olika sätt att inhämta sopor. Det går inte att tillämpa listan som den är.

Den kanske ger bra inkomst till snabba sophämtare i Stockholm, menar Anders Norberg. Medan det ute i landet, där avstånden är större, kanske skulle krävas tio timmars arbete för att komma upp i samma inkomst.

Dessutom lyder all tung trafik under EU:s förordning om kör och vilotider, 561/2006, påpekar han.
– Visserligen är en del av artiklarna i den förordningen inte tillämpliga på hämtning av hushållssopor. Men artikel 10 som förbjuder ackord i trafiken är tillämplig även på sophämtare.


Om sedan några lokala parter är överens om att tillämpa någon slags premielönesystem må väl vara, tycker Anders Norberg.
– Men vi kan inte ha det i ett centralt avtal.

Däremot är han alltså öppen för att diskutera olika belastningsbegränsningar för att förbättra sophämtarnas arbetsmiljö. Förutsatt att det inte är kopplat till lön.


Transports varslade konflikt börjar gälla den 11 maj, om inte parterna dessförinnan kommit överens om ett nytt miljöarbetaravtal.


Anders Norberg träffar medlarna i dag klockan 14.00.