Transport går emot märket

2013-04-05 14:06 Lena Gunnars  

Transport går inte med på något treårigt avtal med en löneökningstakt på 6,8 procent på tre år, som är märket. Förhandlingarna om transport- och miljöarbetareavtalet är strandade.<br>-Vi kräver ettårigt avtal, säger Lars Lindgren, ordförande för Transport.

Förhandlingarna om transportavtalet och miljöarbetareavtalet mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transport har strandat. Transport går inte med på treårigt avtal med en löneökningstakt på 6,8 procent på tre år, som är märket efter att industrins parter förhandlat klart sina avtal. Transport var sist ut i förra avtalsrörelsen och ligger inte i fas med de övriga LO-förbunden. De aktuella avtalen gick ut sista februari i år.

- Vi ligger ett år efter de andra och det vet arbetsgivarna om.  Vi har krävt ett ettårigt avtal på 860 kronor. I vårt förbund pratar vi om kronor och inte procent, säger Lars Lindgren, ordförande för Transport.

Han menar att det dessutom svänger alldeles för fort i ekonomin. Då gäller det att inte sätta sig i alltför långa avtal.

- Speciellt inte med de låga nivåerna, säger han.

På tisdag ska förbundsstyrelsen diskutera situationen och hur fortsättningen ska hanteras.

- Jag skulle bli förvånad om styrelsen inte delar min uppfattning, säger Lars Lindgren.

Transport har även lyft fram bemanningsföretagens framfart i förhandlingarna och krävt en begränsning där.

- Det är ett långtgående förslag. Hade vi fått igenom det skulle vi nog ha kunnat resonera om ett längre avtal, säger Lars Lindgren.

Peter Jeppsson, VD för Transportgruppen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund är förvånad över att Transport inte godtagit budet.

- Vi är förvånade och besvikna över att Transport inte godtagit ett bud i nivå med vad andra på arbetsmarknaden redan accepterat, säger han i en kommentar. 

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna