Avtalsrörelsen

Transport tar strid för sophämtarnas löner

Den 11 maj startar konflikten, om inte Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund kommit överens om ett nytt miljöarbetaravtal dessförinnan.

Publicerad

– Vi vill ha premielön över hela avtalsområdet, säger avtalsansvarige Mikael Johansson.

I går på tisdagen hade Transports Mikael Johansson ett möte med medlarna för att klargöra varför förbundet varslat Biltrafikens arbetsgivareförbund om blockad mot övertidsarbete och mot nyanställning och inhyrning av personal.

– Huvudfrågan för oss är att få en belastningsbegränsare, säger Mikael Johansson, Transports ombudsman och ansvarig för miljöarbetaravtalet.

Det kravet gäller även om sophämtarna skulle ha månadslön, menar han.

– Det är upphandlingshysterin som kört igång det här. Företagen tävlar med låga anbud och sätter sedan mer och mer press på gubbarna.

Mikael Johansson talar om att de har en poänglista i avtalet. Poängen ökar ju fler steg sophämtarna måste ta mellan soprummet och bilen, hur många kärl som ska tömmas, ju fler kilometer de måste köra. I den listan vill förbundet kunna införa begränsningar.

Men Transport vill också få in premielönesystemet i hela avtalsområdet. Tanken är att det ska synas i miljöarbetarnas plånböcker ju mer de hämtar hem.

– Vi vill ta del av företagets produktionsökning, säger Mikael Johansson.

2009 vände sig Transport till Arbetsdomstolen när sophämtningsföretaget Liselotte Lööf ändrade löneformen och sade upp åtta anställda. De åtta ville ha kvar sin premielön och accepterade inte att bli anställda med månadslön. Men Transport förlorade i domstolen.

Enligt domen som kom den 3 februari 2010 hade Liselotte Lööf rätt att säga upp sophämtarna som inte gick med på ändrad löneform (dom 6/10). Den löneform de åtta hade erbjudits fanns också i kollektivavtalet vid sidan av premielön, som var huvudlöneform. Och kollektivavtalet skyddade inte mot en sådan kollektiv lönesänkning som bytet av löneform innebar. Det fanns saklig grund för uppsägningarna avgjorde AD. Företaget tog dock tillbaka de uppsagda. De var på sina jobb redan den 4 februari, men nu med månadslön.

Nu försöker Transport avtalsvägen att se till att premielöneformen ska vara den enda löneformen. Förbundets varslade konfliktåtgärder träder i kraft onsdagen den 11 maj. Medlar i förhandlingarna om ett nytt miljöarbetaravtal gör Bengt KÅ Johansson, Gunnar Samuelsson och Gunilla Runnquist.