De två ingenjörerna hade fått 122 106 kronor var i ersättning. Men då de tio år senare insett vad Volvo tjänat på deras uppfinning ville de ha mera. De hade ju uppfunnit världens första system som kan upptäcka och varna förare som riskerar att somna bakom ratten.
Karin Lundin, förbundsjurist hos Sveriges Ingenjörer, har varit deras ombud.
-Deras krav är lågt, 8,7 miljoner var, det motsvarar bara ungefär 3 procent av det bolaget tjänat på deras uppfinningar, sa Karin Lundin till Lag & Avtal då.
Sedan ville Volvo Personvagnar att tvisten skulle avgöras i skiljenämnd för att därmed slippa ifrån de allmänna domstolarnas offentlighet. Men Göteborgs tingsrätt höll inte med, även om vissa uppgifter i målet skulle fortsätta vara sekretessbelagda.
Nu ett par veckor innan den muntliga förberedelsen skulle ha gjort målet än mer offentligt har parterna, enligt tingsrätten träffat en förlikning. Målet är återkallat.
Parterna har kommit överens om en summa pengar, förlikningssumman är hemlig, skriver Ingenjören.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.