Kollektivavtal

Chefer som litar på sina anställda stressar mindre

Förtroende för anställda gör chefen mindre stressad. Foto: Colourbox

Sex av tio chefer i en norsk studie uppger att de ofta upplever tidspress. Forskarnas bästa tips för att förebygga stressen: Lita på medarbetarna.

Publicerad

– Det bästa sättet för chefer att förebygga jobbstress är att utveckla goda relationer till medarbetarna på jobbet, säger Astrid M Richardsen, professor vid Handelshögskolan BI i Norge, enligt Arbetet.

3 000 chefer har svarat på den norska undersökningen som Handelshögskolan har genomfört. Sex av tio upplever att de ofta eller nästan alltid upplever stress och hög arbetsbelastning. Enligt Richardsen, en av forskarna som genomfört studien, är relationerna på jobbet avgörande för chefens välmående. Bäst mår chefen som har nöjda anställda som förstår utmaningarna som jobbet innebär och bidrar med problemlösningar, skriver Arbetet.

De norska forskarna varnar samtidigt för att en stressad chef kan leda till sänkt produktivitet och därmed sämre resultat på arbetsplatsen.