Kollektivavtal

Slöseri med empati

Foto: Colourbox

Inbilla dig inte att det lönar sig att vara empatisk chef. Du får varken tack eller bättre resultat. Medarbetarna tar för givet att du ska vara snäll.

Publicerad

De flesta chefer tror att det gagnar företaget om de visar extra omsorg om sina medarbetare, enligt en studie från IMD Business School i Lausanne. Medan medarbetarna anser att det ingår i chefens jobb att vara vänlig och förstående och inte alls tänker visa tacksamhet eller öka produktiviteten.

- Många chefer tycker att det är bortom deras förpliktelser att visa känslomässigt stöd. Därför förväntar de sig att medarbetarna ska lägga på ett extra kol om de får hjälp av chefen. Tyvärr är medarbetarna av uppfattningen att det ingår i vad cheferna ska göra för sin feta lön, säger professor Ginka Toegel, en av författarna till studien, i ett pressmeddelande från IMD.

”Om jag bjuder dig på en drink är det liksom underförstått att du bjuder mig nästa gång. Så är det överallt i vår kultur – utom på arbetsplatsen”, klagar en av cheferna i undersökningen.

Några av cheferna anförde kristliga eller moraliska skäl för att vara själsligt stöd för medarbetarna.

- Men även de trodde att de skulle få något i gengäld, från såväl medarbetarna som sina överordnade, berättar professor Anand Narsimhan, en annan av författarna till studien, i pressmeddelandet.

Många chefer föreställde sig att affärerna skulle gå bättre för att de var medmänskliga. Men även om det vore trevligt om medarbetarna visade lite tacksamhet, finns ingen anledning att vara bitter, tycker Anand Narsimhan.

- Läxan vi ska lära av vår undersökning är nog att inte hysa några orealistiska förhoppningar, särskilt i en tid då så mycket bygger på servicetänkande.

Studien gjordes tillsammans med University College London och är publicerad i Academy of Management Journal.