Kollektivavtal

”Vurmen för samarbete har gått alltför långt”

Otydliga krav på samarbete på jobbet kan leda till både stress och sjukdom bland medarbetarna. Foto: Alamy

Medarbetare går in i väggen för att de inte hinner sköta själva jobbet på arbetstid. Orsaken: De sitter länge i möten. Ledare måste lära sig att styra upp samarbetet, skriver tre forskare.

Publicerad

På vissa företag ägnar sig folk åt möten och liknande aktiviteter 80 procent av arbetstiden i stället för att göra själva jobbet. I förlängningen innebär det att medarbetarna tar hem sina viktiga arbetsuppgifter och riskerar att gå in i väggen, med allt vad det innebär av kostnader, skriver de tre forskarna Rob Corss, Reb Rebele och Adam Grant i en artikel i Harvard Business Review.

Det är lätt att se fördelarna med samarbete och de är väldokumenterade. Men kostnaderna pratar vi inte om. Mer samarbete är inte alltid synonymt med bättre. Ledare måste lära sig att effektivisera grupparbetet, skriver forskarna.

De senaste tjugo åren har samarbetsvurmen svällt kopiöst. Grupparbete ses som den självklara framgångsnyckeln. Globaliseringen och idén att jobba över gränserna även internt ligger bakom den här utvecklingen, enligt forskarna.

En typisk företeelse, som inte uppenbart är ett problem, är medarbetare vars åsikter gärna inhämtas. De har alltid så bra synpunkter på allting, de är snälla och hjälpsamma och ställer alltid upp. Men till slut blir välviljan en flaskhals, man kommer inte vidare innan de här personerna har sagt sitt. Samtidigt som deras eget arbete blir lidande.

– Ledare måste analysera tillgång och efterfrågan på samarbete i företaget och se över formerna. Samarbetet måste effektiviseras, skriver forskarna, som har en idé om att en speciell samarbetschef kan vara en lösning