Nyheter

Blockerad åkare stämmer Transport

En enskild firma, ett åkeri i Trosa, stämmer Transportarbetareförbundet i Arbetsdomstolen. Åkeriet har inga anställda och är därmed inte tvunget att teckna kollektivavtal, hävdar advokaten Anders Elmér i stämningen.

Publicerad

Svenska Transportarbetareförbundets Avdelning 7 i Nyköping varslade i början av februari om konfliktåtgärder mot Mikael Karlssons Åkeri i Trosa. Den 25 februari inleddes en blockad mot åkeriet.
- Vi har en medlem som anser sig vara anställd, som inte tycker sig ha fått några andra besked, säger förbundsjurist Sofie Rehnström på Svenska Transportarbetareförbundet.
Eftersom avdelningens blockad inte haft någon verkan varslade Transportarbetareförbundet om sympatiåtgärd i form av förbud mot lastning och lossning av åkeriets bilar hos bland annat Södertälje Hamn AB och Stockholms Hamn AB. Även Svenska Hamnarbetarförbundet varslade om sympatiåtgärder med samma innebörd; åtgärder som trädde i kraft idag på morgonen.
- Vi lastar och lossar inte bilar från det åkeriet. I första hand gäller det containerterminalerna i Södertälje och Stockholm, men stridsåtgärderna gäller även hamnarna i Norrköping, Oxelösund, Gävle och Västerås, säger Hamnarbetarförbundets ordförande Björn A. Borg.
Åkaren Mikael Karlsson har svarat med att stämma Avdelning 7, Transportarbetareförbundet samt Hamnarbetarförbundet i Arbetsdomstolen för olovlig stridsåtgärd (6 mars, mål A 54/08). Åkaren yrkar att domstolen förklarar alla pågående och varslade stridsåtgärder som olovliga samt att de ska hävas alternativt inte påbörjas. Han vill ha ett interimistiskt beslut med samma verkan.
Mikael Karlsson företräds av advokat Anders Elmér på Elmzell Advokatbyrå AB.
Sedan 1989 bedriver Mikael Karlsson åkerirörelse. Han har haft ett varierande antal lastbilar; just nu är de åtta till antalet. Från den 1 februari har åkeriet inte längre några anställda, enligt stämningsansökan. I stället hyr Mikael Karlsson in chaufförer från bemanningsföretag och från "annat bolag".
Transport har krävt av åkaren att han ska teckna kollektivavtal, något som denne vägrat med hänvisning till att han är den ende "anställde" i den enskilda firman. Medlingsinstitutet, företrätt av lagman Lars Dahlstedt, har varit inkopplat och påpekat för fackförbunden att i den mån uppgiften om att åkeriet saknar arbetstagare stämmer, så är stridsåtgärderna otillåtna.
Åkaren Mikael Karlsson yrkar på ett allmänt skadestånd på 75 000 kronor vardera från Transports Avdelning 7, Transport centralt samt från Hamnarbetareförbundet. Åkaren kommer senare att återkomma med preciserade krav på ekonomiskt skadestånd.
På fredag tar Arbetsdomstolen ställning till det interimistiska yrkandet.