Nyheter

”Det är starkt fokus på a-kassan just nu”

”Arbetslöshetsförsäkringen behöver utvecklas kontinuerligt och fler behöver kunna ta del av försäkringen.” Foto: Katarina Bengtsson

ANSTÄLLNINGSINTERVJUN. Johan Ahlgren börjar som kommunikationschef för Sveriges a-kassor den 14 april. Han vill stärka organisationens röst i den politiska debatten om arbetslöshetsförsäkringen.

Publicerad

En utredning om en ny arbetslöshetsförsäkring pågår som bäst. Den 15 maj ska ett förslag ligga på regeringens bord. Samtidigt ökar varslen i sviterna av coronaviruset och allt fler kan behöva a-kassan. Sveriges a-kassor, en service- och intresse­organisation för 25 a-kassor, är i ropet.

Hur känns det att börja som kommunikationschef nu?

– Det är väldigt spännande. Det är starkt fokus på a-kassan just nu och corona­viruset gör att det blir ännu mer. Det är svårt att veta hur det kommer att prägla min start. Fler kommer förmodligen att behöva ta del av a-kassan, och fler vill kanske bli medlemmar.

Vad ser du fram emot?

– Att göra Sveriges a-kassor mer kända, och att organisationen ska höras och synas mer i debatten.

Varför är det ­viktigt?

– För att arbetslöshetsförsäkringen behöver utvecklas kontinuerligt och fler behöver kunna ta del av försäkringen. Systemet förändras genom olika politiska beslut vid olika tidpunkter. Det har gjort det alltmer komplicerat. Sveriges a-kassor behöver tydligt få ut sitt budskap till politiker om vad som behöver göras och vad det behövs fattas beslut om. Vem känner systemet bättre än de som har hand om systemet, alltså a-kassorna?

Rollen som kommunikationschef är ny. Hur ser du på det?

– Det är en signal att organisationen vill bli bättre, starkare och göra mer. Jag är väldigt lockad av att få vara med och driva utvecklingen av kommunikationsverksamhet. Jag har gjort det förut i organisationer som har behövt bli mer kända. I det här fallet behöver också arbetslöshetsförsäkringen bli mer känd. Då är kommunikation viktigt.

Hur har du gjort då?

– Genom bättre kommunikation på webben och sociala ­medier, genom att ta målgruppen på allvar och genom att kommunicera utifrån och in ­i stället för inifrån och ut.

Du har senast jobbat som kommunikationschef på fack­förbundet Naturvetarna. Vad tar du med dig?

– Å ena sidan är klivet från ett fackförbund till Sveriges a-kassor inte så himla långt. Å ­andra sidan har Sveriges a-kassor en betydligt bredare verksamhet och berör många fler, 3,6 miljoner medlemmar. Jag tar med mig kunskapen om arbetsmarknad, och att arbeta med kommunikation och påverkansfrågor i den miljön.