Nyheter

Flygstrejken kostade SAS 650 miljoner

Den sju dagar långa pilotstrejken blev en dyr historia för SAS. Resultatet för andra kvartalet blev en miljardförlust.

Publicerad

Resultateffekten av strejken som belastar andra kvartalet uppgår till 430 miljoner kronor. Totalt blev det en förlust före skatt för bolaget under tremånadersperioden februari-april på 1,2 miljarder kronor, jämfört med förlusten på knappt en halv miljard kronor samma period i fjol.

Drygt 4 000 flygningar ställdes in och över 370 000 resenärer drabbades när SAS skandinaviska piloter strejkade under slutet av april och i början av maj.

Beklagar konflikten

SAS vd Rickard Gustafson anser att bolaget gjorde allt det kunde för att undvika en konflikt och beklagar att det ändå blev en strejk.

– Jag tycker att det är ett omodernt sätt att hantera en relation mellan företag och arbetstagare. Men tyvärr valde piloterna att gå ut i en storskalig konflikt där de tog ut alla medlemmar på en och samma gång för att göra maximal skada och nu ser vi vad det har kostat, säger Rickard Gustafson.

Nyligen meddelade Svenskt näringsliv att man inte kommer att betala någon konfliktersättning till flygbolaget då man anser att SAS brutit mot det så kallade lönemärket som ännu inte är satt för åren 2020 och 2021.

– Jag kan bara beklaga, men jag får acceptera det, säger Rickard Gustafson.

Enligt vd:n var det viktigt för SAS att teckna ett avtal som sträcker sig över tre år.

– Jag kan konstatera att SAS behövde skriva ett treårsavtal för att skapa stabilitet för vårt fortsatta omställningsarbete, säger Rickard Gustafson.

Som en konsekvens av strejken "ändras nu utsikterna till att det kommer bli utmanande att uppnå ett positivt resultat före skatt och jämförelsestörande poster under 2018/2019", skriver ledningen.

Rullande besparingsprogram

TT: Innebär kostnaden för strejken att ni behöver göra några förändringar i verksamheten?

– Just nu är vårt fokus att fortsätta det besparingsprogram vi har rullande som ska ge 900 miljoner i besparingar i år och vi har levererat 400 miljoner så här långt, på sex månader, säger Rickard Gustafson.

– Vad som kommer att ske i framtiden får jag återkomma till. Men det är klart att det kommer få någon form av konsekvens när vi drar på oss sådana här stora kostnader.