Nyheter

JO riktar allvarlig kritik mot Försäkringskassan

LO-TCO Rättsskydd gjorde inte sin anmälan förgäves. JO riktar allvarlig kritik mot Försäkringskassan i sitt beslut i dag, måndag. Myndighetens brister har varit stora, i såväl snabbhet och service, som tillgänglighet.

Publicerad

Justitieombudsman Cecilia Nordenfelt har i dag fattat beslut i såväl JOs eget initiativärende som LO-TCO Rättsskydds anmälan mot Försäkringskassan. Anledningen till att JO bestämde sig för att på eget initiativ undersöka förhållandena på myndigheten var de många anmälningarna från allmänheten. Under perioden augusti - december 2008 fick JO in 310 anmälningar jämfört med 186 anmälningar under samma period året innan. Den kraftiga ökningen hänger antagligen samman med problem som uppstått i omorganisationen, skriver Cecilia Nordenfelt.
Därtill kom LO-TCO Rättsskydds anmälan. Det har varit svårt eller omöjligt att komma i kontakt med kassan, telefonkundtjänsten har inte gått att nå inom rimlig tid och meddelanden om önskemål om att bli uppringd har inte åtgärdats. Det har inte heller gått, precis som LO-TCO Rättsskydds Claes Jansson skrev i sin anmälan, att få veta namnet på handläggaren eller få dennes direktnummer. Och det har inte framgått hur man via fax eller e-post skulle kunna komma i kontakt med kassan. Dessutom har många fått vänta orimligt länge på beslut och utbetalning av till exempel sjukpenning eller föräldrapenning.
Cecilia Nordenfelt understryker att det ligger utanför hennes uppdrag att ha synpunkter på Försäkringskassans organisation. Hennes utgångspunkt är i stället de förvaltningsrättsliga krav som ställs på myndigheten i fråga om snabbhet, service och tillgänglighet. Krav som är särskilt viktiga i en verksamhet som många enskilda är beroende av för sin försörjning, betonar hon och tillägger: Det är uppenbart att man i arbetet med omorganiseringen försummat att beakta de förvaltningsrättsliga kraven på ärendehandläggningen.
Justitieombudsmannen hoppas att de åtgärder som Försäkringskassan sagt sig vidtagit för att avhjälpa problemen är verkningsfulla. Men det hindrar inte att Försäkringskassan förtjänar mycket allvarlig kritik för att ha åsidosatt de förvaltningsrättsliga kraven i omorganisationen, skriver hon i sitt beslut den 26 januari.