Arbetsdomstolen

Sjuk chaufför sades upp - nu stäms arbetsgivaren

Efter att bilanpassningsföretag hade tagit fram ett kostnadsförslag på 60-80 000 kronor. Enligt stämningansökan fick chauffören höra att detta var en alltför stor investering för företaget. Foto: TT-Bild

En chaufför, i 45-årsåldern, fick ett uppsägningsbesked istället för rehabilitering. Det menar Transportarbetareförbundet som nu stämmer arbetsgivaren i AD.

Publicerad

Chauffören var tidigare hamnarbetare och skadade sig i en arbetsolycka. Efter det blev han anställd som chaufför på industriföretaget. Anställningen var till en början tidsbegränsad, men när tidsbegränsningen löpte ut fick chauffören fortsätta och fick höra att arbetsgivaren var nöjd med honom. Arbetet löpte på, men han fick inte skriva på något anställningsavtal, trots att han lyfte frågan.

Några veckor senare fick chauffören starka ryggsmärtor och blev sjukskriven. Det framkom att det var i- och urstigningen i fordonet samt den bristfälliga dämpningen i förarstolen som var problematiska för honom. Detta kunde åtgärdas av ett bilanpassningsföretag, och hans närmaste chef ställde sig positiv till anpassningarna.

”Tanken var att XX skulle ha ”sin” lastbil i två till tre år till”, sa arbetsgivaren till chauffören enligt stämningsansökan.

Efter att bilanpassningsföretag hade tagit fram ett kostnadsförslag på 60-80 000 kronor, fick chauffören dock höra att detta var en alltför stor investering för företaget. Han fick samtidigt en anställningsbekräftelse hemskickad, men enbart på tidsbegränsad anställning. Han undertecknade inte detta, eftersom han ansåg sig vara tillsvidareanställd. Efter det följde ytterligare en likadan bekräftelse på nästa period av tidsbegränsad anställning, som han inte heller undertecknade. Därefter kom uppsägningsbeskedet.

Enligt Transportarbetareförbundet blev chauffören tillsvidareanställd efter den första tidsbegränsade anställningen. Att han sedan bara fick tidsbegränsade anställningar var en efterhandskonstruktion av arbetsgivaren på grund av hans sjukdom och behov av anpassning, menar förbundet.

Arbetsgivaren borde tagit sitt ansvar för rehabilitering och anpassning istället för att säga upp chauffören, menar förbundet.

Transport ansöker nu därför om stämning mot Industriarbetsgivarna och företaget. Fackförbundet yrkar att uppsägningen ogiltigförklaras och att chauffören får allmänt skadestånd på 150 000 kronor.