Nyheter

Stridsåtgärderna avblåsta Bevakningsavtalet är klart

Parterna kom överens utan något större vapenskrammel från Transorts sida. Och trots att parterna stod långt ifrån varandra, när blockaden mot övertid och nyanställningar trädde i kraft för en vecka sedan.

Publicerad

Transport krävde framför allt kortare arbetstid för dem som jobbar natt, 38 timmar i veckan i stället för 40, och en tusenlapp mer i månaden för varje avtalsår.
Avtalet löpte ut den 31 december och Transport varslade om stridsåtgärder på årets första arbetsdag. Blockaden mot övertid, mertid, nyanställningar och inhyrning av arbetskraft trädde i kraft för en vecka sedan. Medlarna hade inte ens försökt lägga något bud eftersom parterna stod för långt ifrån varandra, förklarade Almegas förhandlare Ulf Lundmark den första konfliktdagen.
Mindre än en vecka senare, under natten till lördagen kom dock parterna överens.
Men i stället för löneökningar på 3 000 kronor under den treåriga avtalsperioden fick Transport nöja sig med 2 500 (1 000, 800 respektive 700 kronor mer i månaden från och med den 1 april respektive år). I stället för 38-timmarsvecka blev det en successiv arbetstidsförkortning för nattarbetarna med start först den 1 april 2009. När avtalsperioden är slut ska de arbeta 8 timmar mindre om året.
Transports ordförande Per Winberg säger sig ändå vara nöjd med uppgörelsen. Han ser den arbetstidsförkortning som förbundet trots allt lyckats få igenom som ett genombrott och framhåller som positivt att ordningsvakter hamnar i en högre lönegrupp.
- Vi har inte nått hela vägen på varje punkt. Men det finns inget vi tvingats släppa.
Fast det inte hann bli mer än en knapp veckas övertids- och nyanställningsblockad, menar arbetsgivarparten att de konsekvenser det fick visar på obalansen i dagens konfliktregler.
- En konflikt får tyvärr väldigt snabbt stora skadeverkningar på viktiga samhällsfunktioner, pengatransporter, industrier och kärnkraftverk, kommenterar Jan-Ove Nilsson, Securitas vd och en av ledamöterna i Almegas förhandlingsdelegation.