Avtalsrörelsen

Transportbasen om nya taxiavtalet: Ett steg i rätt riktning

Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet. Foto: Jörgen Appelgren

Transport har försökt i flera avtalsrörelser, men i år lyckades man. Nu blir taxichaufförer som enbart kör färdtjänst och andra samhällsbetalda körningar de första med månadslön i branschen. – Det är definitivt ett steg i rätt riktning, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Publicerad

Det kan emellertid dröja innan månadslön införs på området. Enligt avtalet ska löneformen gälla vid nya upphandlingar av samhällsbetalda körningar, och många av de gällande upphandlingarna har tre till fem år kvar på sina avtal.

Naturligtvis är en förutsättning också att bolaget som vinner upphandlingen har kollektivavtal. Å andra sidan kan beställarna, landsting och kommuner, trycka på genom att kräva kollektivavtalsliknande villkor i sina kommande upphandlingar.

– För de ganska många färdtjänstbolag som har lokala avtal om månadslön finns möjligheten att byta till kollektivavtalets bestämmelser med en gång. Vi har den öppningen i avtalet, säger Tommy Wreeth till Lag & Avtal.

Avtalets regler om månadslön gäller emellertid inte dem som kör blandat, och växlar mellan färdtjänst och taxameterkörningar. Nästa steg för Transportbasen är att kräva en lösning för denna grupp.

– Vid blandade körningar skulle arbetsgivaren kunna lägga enskilda pass med fast lön och enbart färdtjänstkörningar, säger Tommy Wreeth.

Han tycker egentligen att löneformen med procent av inkört belopp är förlegad.

– EU-förordningen om kör- och vilotider säger att ackordsliknande system är förbjudet på allmän väg när du kör gods, men ackord är fortfarande tillåtet när du kör gamla, sjuka och barn.

Även för de chaufförer som får procentlön på inkört belopp finns en förbättring i det nya taxiavtalet. På lönespecifikationen ska inte bara summan av det belopp som ligger till grund för lönen redovisas, utan även antalet timmar inloggad tid, den tid chauffören har bilen. Det har betydelse för garantilönen som helgfria veckor beräknas på 174 timmar i månaden. Den som kör fler timmar ska ha högre garantilön om det inkörda beloppet inte överstiger garantin.

De viktigaste punkterna i avtalet, som håller sig på märket 6,5 procent:

Fast månadslön för chaufförer som kör upphandlade resor som färdtjänst och sjukresor:

Begynnelselönen blir: 22 758 (år 2017), 23 249 (år 2018) och 23 824 (år 2019)

Efter 2 år i yrket: 23 239 (år 2017), 23 730 (år 2018) och 24 308 (år 2019)

Den chaufförer som får lön efter inkört belopp har följande garantilöner:

Stockholm: 19 572 kr (år 2017), 19 964 kr (år 2018) och 20 423 kr (år 2019)

Övriga landet: 18 834 kr (år 2017), 19 211 kr (år 2018) och 19 653 kr (år 2019)

Avtalet i taxibranschen är komplicerat med flera olika löneformer. Den som vill veta mer kan läsa Transportarbetarens genomgång av villkoren.