Nyheter

450 felaktiga utdrag ur belastningsregister

Hundratals felaktiga utdrag ur belastningsregistret har skickats från polisen. Nu utreder Datainspektionen händelsen. – Det är allvarligt, säger Linda Olander, jurist på Datainspektionen.

Publicerad

(Updaterad) De 450 felaktiga utdragen har innehållit för få eller för många uppgifter. De skickades ut mellan den 19 november 2019 och den 13 januari 2020.

Arbetsgivare inom bland annat skola och förskola, och på hvb-hem och lss-boenden, har rätt att kräva utdrag ur belastningsregistret för de som söker jobb hos dem.

Att fel uppgifter skickas kan få konsekvenser för såväl arbetsgivare som arbetstagare.

– En person som söker jobb kan nekas anställning på grund av brotten i registret, och då är det viktigt att det är korrekta uppgifter som framgår. Det kan också vara så att det inte framgår saker i registerutdraget som hade varit viktigt för arbetsgivaren att få reda på, säger Linda Olander.

"Jätteallvarligt"

Polisen har själv anmält händelsen som en personuppgiftsincident och Datainspektionen har nu beslutat att inleda en granskning.

– Det jag gör nu är att jag begär fler uppgifter från polisen, så att jag får reda på vad som har hänt och vad de har gjort för att åtgärda problemet, så att det inte ska inträffa igen, säger Linda Olander.

En tillsyn av Datainspektionen kan bland annat leda till en sanktionsavgift eller reprimander.

– När vi har fått in materialet från polisen får vi titta på vad det kan leda till, säger Linda Olander.

En programuppdatering var orsaken till de felaktiga utdragen.

– Vi ser jätteallvarligt på det här, säger Liselott Ringborg, enhetschef med ansvar för registerutdragen, hos polisen.

– Det upptäcktes därför att vi i ett telefonsamtal med någon blev lite misstänksamma på det utdrag personen hade fått. Därmed började vi nysta och analysera kring det här, säger Liselott Ringborg.

Ska följas upp

Saken utreddes under tre arbetsdagar, sedan fattades beslutet att all produktion av belastningsutdrag skulle stoppas. Ett stopp som varade i nästan två månader.

Samtliga drabbade har informerats. Enligt polisen hade 41 av de 450 drabbade personerna begärt utdraget för att söka vissa arbetsplatser.

– Eftersom det kan vara brottsligt att visa upp ett felaktigt utdrag har vi uppmanat dem att, om de visat det för en arbetsgivare, visa ett nytt och korrekt utdrag, säger Liselott Ringborg.

– Vi vet ju inte för vilka de eventuellt har visat registerutdragen för, det kan vi inte se i hanteringen. Men vi kommer att göra en uppföljning, men vill inte gå in närmare på hur den kommer att göras.