Nyheter

8 frågor till Georg Frick...

Georg Frick är arbetsrättsspecialist.

… arbetsrättsspecialist, som ger ut en specialutgåva av sin bok Arbetsmiljö – handbok för chefer och skyddsombud.

Publicerad

1. Varför behövs en ny ­version av din bok?

– En vardagshändelse triggade i gång idén. Jag var och hämtade mat på min kvarterskrog. Då ställde jag frågan hur de förhöll sig till covid-19. Jag fick det generella svaret att de följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det triggade i gång min arbetsmiljöhjärna. Jag tänkte att det är ett för passivt förhållningssätt. Det räcker inte. Man måste självklart göra en självständig ­bedömning efter sina förutsättningar. Det är inga nya arbets­miljö­regler. De regler vi har ska tillämpas.

2. Vad är viktigast för arbetsgivarna att tänka på under pandemin?

– Att göra kontinuerliga risk­bedömningar. Det finns inga fullständiga garantier för att man kan förhindra smittspridning, men det är viktigt att vidta de åtgärder man kan. Det kan vara enkla saker som att fler och fler butiker har satt upp plexiglas i sina kassor.

3. Vad känner arbetsgivarna till om det som de behöver göra nu?

– Det har varit väldigt varier­ande. Men nu börjar fler och fler komma till insikt. Risken är att arbets­givarna slappnar av, men de måste fokusera så länge vi har pandemin.

4. Vad har arbetsgivare störst behov att få hjälp med?

– Riskbedömningar. Problemet är att vi har en allmän smittspridning i samhället. Då är det inte helt okomplicerat att skilja på vad som är samhällsproblem och vad som är problem på arbetsplatsen. De glider in i varandra. Jag kan förstå att det här inte är helt ­enkelt.

5. Hur kan arbetsgivarna tänka när det gäller riskbedömningar, många arbetar ju hemifrån nu?

– Hemarbetet är alltid knepigt. Ska man titta på nackdelarna är det just att arbetet sker i hemmet. Där blir arbetsgivarna lite vingklippta samtidigt som de har kvar hela ansvarsbiten. När jag hört mig för kring hur hemarbetet funkar går det ypperligt för en del. Andra har dåligt samvete och tycker inte att de gör ett riktigt jobb. Därför jobbar de mer än de borde. Där har arbetsgivaren ett ansvar. Signalvärdet av att vi har en arbetstid att förhålla oss till är viktig.

6. Men hur ska arbets­givaren säkerställa att arbetsmiljön hemma är bra?

– Om vi avser den fysiska miljön så är det i praktiken omöjligt. Där­emot bör man lägga mer kraft på den organisatoriska delen. Att man har samtal med de anställda och bryr sig. Vi har den digitala tekniken. Det är lätt att ha ett morgonmöte till exempel via Skype och sedan en kortare avstämning på kvällen. Då blir det ändå en markering av när arbetet börjar och slutar.

7. Pandemin innebär fler ­risker i arbetsmiljön än den att bli smittad. Vilka andra risker ser du?

– Oron framför allt, den slår väldigt olika. En del bryr sig inte nämnvärt, medan andra är väldigt oroliga. En del har kanske en ­berättigad oro för att de tillhör en riskgrupp. En oro kan inte värderas, det är en känsla, lika självklar som om jag är glad eller ledsen. Den måste tas på allvar.

8. När kan arbetsgivare ­riskera företagsbot för att en medarbetare drabbats av covid-19?
– Själva utmaningen där är bevis­föringen när vi har en allmän smittspridning. Den problematiken skulle nog främst kunna landa på verksamheter inom vård och omsorg, som jobbar direkt med smittan. Om det till exempel är kontorsarbetare blir det nog väldigt svårt att härleda till att smittan just skulle bero på jobbet.