Nyheter

Arbetsgivarna: ”Tarifflöner hör inte framtiden till”

Matrosen Bengt Säflund går ut för att ta emot passagerarna vid Hagede brygga.
Mattias Dahl, vd, Transportföretagen.

På sjön, i luften och längs vägarna gäller tarifflöner. Både befäl och manskap har tarifflöner, enligt Sjöfartens arbetsgivareförbunds vd Lars Andersson.– Vi har inget tryck på oss från vara medlemsföretag att ändra det, säger han.

Publicerad

Att tarifflöner finns på befälssidan ser vd:n för Sjöfartens arbetsgivareförbund som aningen omodernt. Lika välutbildade tjänstemän i land skulle ju ha individuella löner, menar han.

– Men tarifflönesystemet är ganska bekvämt. Det är enkelt och överblickbart, säger Lars Andersson.

När dessutom motparten säger nej till individuella löner finns tarifflönerna på befälssidan kvar, menar han.

– På Sekosidan har inte frågan varit uppe över huvud taget under mina nio år på Sjöfartens arbetsgivareförbund. Troligen kommer den inte att komma upp heller, säger Lars Andersson.

Varför är det så viktigt med individuella löner för Almega?

– Vi vill bedöma den individuella insatsen, säger förhandlingschef Patrik Eidfelt.

Han talar om att individuella löner är ett sätt att styra individen mot verksamhetens mål.

Har ni tryck på er från medlemsföretagen att avskaffa tarifflönerna?

– Det är en blandning. Det finns ett antal företag som vill ha individuella löner. Båda lönesystemen ska få plats.

Men Patrik Eidfelt vill inte säga om Almega kommer att kräva individuella löner igen i nästa avtalsrörelse.

Svensk Pilotförenings förhandlingschef Tommy Larsson meddelar att piloterna har tarifflöner. När det här skrivs har föreningens varslade strejk trätt i kraft, men striden gäller löneutrymmet - inte tarifflönesystemets vara eller icke vara. Transport­företagens nya vd Mattias Dahl bekräftar att det arbetsgivarna inte kan gå med på är de stora kostnadsökningar piloternas krav skulle innebära.

– Vi är beredda att behålla tarifferna, säger Mattias Dahl.

Lönesystemen som Biltrafikens arbetsgivareförbund handskas med bygger också på tariffer. Och bussförarna på bussbranschavtalet mellan Kommunal och Sveriges Bussföretag har tarifflöner. Alla förare har tarifflöner medan annan personal som mekaniker har individuella löner, meddelar Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

– Tarifflöner hör inte framtiden till, säger Ulrika Egervall, förhandlingschef på Sveriges bussföretag.

I det avtal som träffades 2013 fick de lokala parterna möjlighet att införa individuell lön även för förarna på försök. Det kom dock bara till diskussioner den gången, menar Ulrika Egervall. Hon tycker att det självklart skulle gå att hitta lönesättningskriterier liksom konkreta mål att sträva mot för bussförarna.

I ett mejl utvecklar hon resonemanget: ”Det faktum att bussföraren är mobil förtar inte detta. Självklart kräver en individuell lönesättning värd namnet stora insatser; det krävs kunskap, tid och vilja.”

Hon skriver också att beredskapen för att övergå till individuell lön varierar mellan de olika företagen, men att det för många är ett långsiktigt mål.