Nyheter

Den nya yrkesrollen – dataskyddsombud

Caroline Olstedt Carlström är advokat på Advokatfirman Lindahl, och specialiserad på dataskyddsfrågor. Hon är också ordförande i Forum för Dataskydd.

EXPERTIS. Enligt gdpr måste vissa verksamheter utse ett så kallat dataskyddsombud. Samtidigt råder det stor brist på personer med erfarenhet av dataskyddsfrågor.

Publicerad

Gdpr har gett upphov till en ny yrkesroll – dataskyddsombud, även kallat Data Protection Officer. Ombudets uppgift är att se till att förordningen följs inom organisationen. En del väljer att anställa ett internt, andra anlitar en konsult. Advokat Caroline Olstedt Carlström på advokatfirman Lindahl är utsedd till dataskyddsombud för bland annat Klarna Bank och UC.

– I dag råder det skriande brist på personer med erfarenhet av dataskydd. Det märker vi inte minst på hur många som hör av sig till oss och behöver ett dataskyddsombud. Men det kommer lösa sig på sikt, i takt med att allt fler blir insatta i frågorna, säger hon.

Ett dataskyddsombud måste utses om det ingår i kärnverksamheten att regelbundet, systematiskt och i stor utsträckning övervaka enskilda personer, eller att i stor utsträckning behandla särskilda kategorier av känsliga personuppgifter, eller uppgifter om lagöverträdelser. Dessutom måste alla offentliga organ ha ett. Men dataskyddsombud utses även av verksamheter där det inte krävs enligt förordningen.

– Många inser att de behöver en expert på området. Dels för att kunna följa lagen, men även för att det är en förtroendefråga gentemot kunder och andra intressenter, säger Caroline.

Så vad krävs för att bli dataskyddsombud? Enligt Caroline Olstedt Carlström behöver personen inte vara jurist, men måste ha rätt ingående juridiska kunskaper. Dessutom gäller det att förstå teknik, ha insikter i informationssäkerhet och vara bra på att förklara. Dataskyddsombudet ska även vara ett stöd för ledning och styrelse och därför är det viktigt med branschkännedom.

– I organisationer med mycket tung juridik kanske det behövs en jurist i rollen, och på till exempel en stor hr-avdelning kanske en hr-person, och så vidare, säger Caroline Olstedt Carlström.