Nyheter

Experten: Sluta upp att vara ett med jobbet

Vi måste prata mer om den psykiska arbetsmiljön, och vi måste våga be om hjälp från chefen och kolleger, säger Eva Jakobsen på danska journalistförbundet. Foto: Tor Johnsson

UTMATTNINGSSYNDROM. I dag är arbetet så intimt förknippat med vår identitet att motgångar tar oss väldigt hårt. Det gör det också svårare att släppa taget när vi går hem. Minska på kraven och skapa distans till arbetet, är arbetsmiljökonsulenten Eva Jakobsens råd för att inte gå in i väggen.

Publicerad

– I dag är vi på jobbet med hela vår personlighet, och den yngre generationen är ännu mer ett med sitt arbete, säger Eva Jakobsen, arbetsmiljökonsulent på danska journalistförbundet.

Det här hänger samman med vårt individualistiska samhälle och utvecklingen av arbetslivet, och är en av de viktigaste förklaringarna till stress, säger hon. Hennes råd för att må bättre är att försöka separera sig själv från sitt arbete lite mer. När chefen vill tala med dig, bör du tänka på att ni ska prata om det du gör – inte den du är.

– Om vi försöker flytta fokus från personen till produktionen, kan vi ge mer konkret feedback, säger Eva Jakobsen.

Det är också viktigt att våga be om hjälp av kolleger och chefer i en tid när vi uppmuntras tro att vi ska klara allt själva.

Stressen kan göra att du blir aggressiv, får lätt till gråt och spända axlar och skuldror. Hjärnans reaktion kan vara lurig.

– Om jag har högklackade skor på mig på jobbet och får ont i ryggen på kvällen kanske jag tänker ”i morgon ska jag ha lågskor”. Men om jag är stressad kan min reaktion bli att ”jag tar på mig ännu högre skor” nästa dag, för att visa att jag klarar av det. Hjärnan som ska hjälpa mig att säga stopp har blivit förstörd av stressen.

Det här kan få dig att ta ett extra uppdrag på jobbet när du borde dra ned på tempot. Ofta krävs att en utomstående reagerar för att du ska kunna bryta den onda cirkeln.

– Det är som ett hamsterhjul där du springer runt, runt, tills någon sätter stopp.

Vad ska man göra om man misstänker att en kollega är alltför stressad?

– Du ska sätta dig ned med den personen, titta den i ögonen och fråga: Hur är det med dig? Signalera att du har tid att höra den långa versionen. Kom ihåg att du inte ska lösa kollegans problem! Om det gäller jobbet kan du erbjuda dig att prata med chefen åt din kollega.

Läs också:

15 tips på hur du undviker att gå in i väggen

1. Säg högt att du känner dig stressad – till din familj, dina kolleger och din chef. Be om hjälp.

2. Träffa de människor som betyder mest för dig.  Övriga får vänta tills du har mer energi.

3. Om du gör ett litet fel på jobbet, säg till dig själv: Det blev inte perfekt till 100 utan 80 procent, än sedan?

4. Fråga dig själv om det är någon som dör om du gör uppgiften lite sämre.

5. Träna på att röra dig långsamt.

6. Titta i din kalender – kanske är det den som är sjuk och inte du.

7. Återuppta din gamla hobby, om du har någon.

8. Tänk på stress som influensa i själen. Gör bara sådant du skulle göra med 40 graders feber, det vill säga inte mycket.

9. Gör de saker du har lust med. Strunta i ”borden” och ”måsten”.

10. Minska förväntningarna på vad du ska lyckas med i livet. Kika in i din bostad mentalt och sedan i grannens. Jämför vilka förväntningar du har på respektive person.

11. Logga ut. Ta paus från sociala medier och minimera din mediekonsumtion.

12. Följ det råd du skulle ha gett till din bästa vän om hon eller han berättade om sin stress.

13. Om du blir medbjuden på café eller tillfrågad om ett extra uppdrag på jobbet – känn efter. Tacka bara ja om du kan göra det utan att det går ut över annat i privat- eller arbetslivet.

14. Ge kroppen den vila den behöver.

15. Promenera en timme varje dag, oavsett väder. Ta djupa ande­tag och väck dina sinnen: lukt, känsel och hörsel.

Källa: Eva Jakobsen, Dansk Journalistforbund