Nyheter

Fartygsinspektörer dömda för mutbrott

Två fartygsinspektörer på Transportstyrelsen och en befälhavare på Viking Cinderella döms av Stockholms tingsrätt till dagsböter för mutbrott. De båda inspektörerna hade blivit bjudna på en trerätters middag. Foto: TT-Bild

Två fartygsinspektörer på Transportstyrelsen och en befälhavare på Viking Cinderella döms av Stockholms tingsrätt till dagsböter för mutbrott i samband med en inspektion av fartyget. De båda inspektörerna hade blivit bjudna på en trerätters middag för 450 kronor.

Publicerad

Enligt Seko sjöfolks ordförande, Kenny Reinhold ger det här en fingervisning om att Transportstyrelsen måste förbättra sitt arbete med fartygsinspektioner, inte minst av arbetsmiljön. Det skriver Sekotidningen.

– Vi har påpekat arbetsmiljöproblem ombord på Cinderella i många år. Vi har haft flera huvudskyddsombud som velat ha, men inte fått, kontakt med Transportstyrelsens inspektörer när de kommit ombord, säger han till Sekotidningen.

Stockholms tingsrätt bedömer att förmånen att få en middag betald av den som ska granskas är otillbörlig även om det inte påverkat inspektörernas bedömning av fartyget.

– Det är myndighetsutövningen som är avgörande här. Fartygsinspektörerna ska granska och fatta beslut och ska inte kunna misstänkas för att ha blivit påverkade av den de ska granska.  Egentligen bör de inte ta emot någon gåva eller mat alls. I det här fallet fanns det mat att köpa, enligt kammaråklagare Johan Lindmark.

De båda fartygsinspektörerna har, enligt tingsrätten, varit medvetna om att de brutit mot Transportstyrelsens riktlinjer om att de i princip alltid själva ska betala för måltider ombord på båtarna. Även befälhavaren kände till regelverket och därför döms han för givande av muta.

Inspektörerna döms till 50 dagsböter om 400 kronor och befälhavaren till 40 dagsböter om 600 kronor.

Seko Sjöfolk har tidigare påtalat problemen med att Transportstyrelsen och inte Arbetsgivarverket, ansvarar för arbetsmiljötillsynen till sjöss. Pelle Andersson, ombudsman på Seko Sjöfolk menade i Arbetarskydd, nr 10, att arbetsmiljöarbetet på sjön släpar efter och att Transportstyrelsen brister i sin tillsynsroll.

– Arbetsmiljön till sjöss är ett lapptäcke av regler och undantag som dessutom släpar efter lagstiftningen som gäller för arbetsmiljön på land, sa Pelle Andersson till Arbetarskydd.