Fyra saker du måste ta bort från din Linkedin-profil

2017-09-12 12:46 John Edgren  
Har du de här fyra sakerna på Linkedin? Plocka bort dem, råder experten. Foto: Dpa picture alliance / Alamy

Det är viktigt att underhålla sin Linkedin-profil – men allt handlar inte om vad du lägger till. Att ta bort information kan vara lika väsentligt. Här är fyra saker du bör radera.

Inför en anställningsintervju kommer rekryteraren eller företaget med största sannolikhet kolla upp dig på LinkedIn. Då gäller det att din profil inte innehåller information som skymmer det du vill förmedla. Här är fyra saker som du bör städa bort:

 

Irrelevanta intygade kompetenser:

Det är trevligt när kontakterna är generösa med att intyga dina olika kompetenser, men det är inte alltid som dessa är relevanta för det du håller på med – eller snarare för den bild du vill projicera. Radera missvisande intyg, för de gör din profil otydlig och svårläst. Ingen information om detta skickas till dina kontakter, så du riskerar inte att kränka någon.

Intygen i din profil ska vara renodlade och bygga ditt personliga varumärke.

Gör en lista där du rangordnar de kompetenser som är viktiga för dig (utan att snegla på vad som står i din profil). Jämför den sedan mot de intyg du fått på Linkedin. Säkerställ att åtminstone topp-3 matchar. Det är dessa som visas utan att du klickar på ”läs mer”, och många nöjer sig med den informationen.

Läs mer: Lista: Orden du ska undvika på Linkedin

Missvisande erfarenheter:

Undvik att lista erfarenheter som överskuggar dina nuvarande ambitioner. Visst kan tidigare anställningar i andra branscher nämnas – om arbetet på något sätt ger tyngd åt din nuvarande karriär.

Men fråga dig själv hur intressanta dessa erfarenheter är för de arbetsgivare som förhoppningsvis ska attraheras av din profil. En kompromiss är att samla mindre relevanta anställningar under en kategori, exempelvis ”Tidiga arbetslivserfarenheter”.

 

Dålig bildkvalitet:

Det är inte bara din porträttbild som ska hålla hög klass. Detta gäller för alla foton på Linkedin. Få saker ger en så slafsig känsla som bilder med oskärpa, eller som är dåligt beskurna.

Men det viktigaste av allt är givetvis porträttbilden. Den får inte vara ett utsnitt av familjefotot som togs vid jul, eller en dålig selfie. Och givetvis ska den vara så smickrande som möjligt.

Därför bör du ta hjälp av en professionell fotograf. Det kostar några kronor men är väl investerade pengar. Skippa också att ta med hela kroppen. Det är ditt ansikte vi andra vill läsa av – helst utan att zooma.

 

Att skriva i tredje person:

Alla inser att det är du själv som har gjort sammanfattningen på LinkedIn. Då kan det kännas lite löjligt att skriva i tredje person; ”Fru Johansson har en gedigen erfarenhet”…

Försöker du ge sken av att det är din assistent som har gjort sammanställningen? Ingen köper det – skriv därför i jagform. Då blir det dessutom lättare att etablera en mer förtrolig ton mellan dig och läsaren, vilket är inledningen på er relation.

I dag blir det allt vanligare att till och med vd:ar skriver i jagform, trots att de till skillnad från dig faktiskt har assistenter som kan utföra jobbet åt dem.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer