Nyheter

”Heltid kan aldrig vara norm i besöksnäringen”

ANSTÄLLNINGSINTERVJUN. Jonas Siljhammar är ny vd på Visita. Han blev källarmästare som 21-åring och brinner för arbetsgivarfrågor. – Vi är den snabbast växande basnäringen och en viktig jobb- och integrationsmotor.

Publicerad

Visita är arbetsgivarorganisationen för besöksnäringen med hotell, restauranger, campingar och djurparker som medlemmar. Jonas Siljhammar tillträder 1 januari 2018. Kompetensförsörjningsfrågor står högt på agendan.

– Vi behöver 50 000 nya jobb fram till 2023. Det är stor brist på både kockar och serveringspersonal men utbildningssystemet spretar. Det behöver bli mer effektivt.

Du har redan varit aktiv inom Visita. Vad har du gjort?

– Jag har suttit i styrelsen i nästan nio år, större delen som vice ordförande. Jag har också varit aktiv i avtalsrörelserna och varit med och förhandlat. Jag brinner för arbetsgivar­frågor.

Hur är du som förhandlare?

– Jag är en god förhandlare. Jag har lärt mig mycket från förhandlingar med kunder och leverantörer. Men det är vår förhandlingschef som leder jobbet.

Du var på din tidigare arbetsplats i 21 år. Är det viktigt att stanna länge?

– Det finns inget färdigt recept. Om man kan utvecklas och trivas på samma ställe är det bra. Byta vd ska man däremot inte göra för ofta.

Hur tänker du kring personalomsättningen i besöksnäringen?

– Vi måste bli mycket bättre på att visa på karriärvägar och utbildningsmöjligheter för att få folk att stanna i näringen. Jag själv är ett exempel. Jag började som servitör och nu är jag snart vd för branschorganisationen.

Hotell- och restaurangfacket, HRF, pekar på otrygga anställningar i branschen och vill driva heltid som norm. Hur ser du på det?

– Våra medlemmar har kollektivavtal, så anställningarna är inte otrygga. Vår näring präglas av en stor variation i efterfrågan så det är inte möjligt. Heltid kan aldrig vara norm i besöksnäringen.

#Metoo nådde även till din bransch, #notonthemenu. Vad har du själv sett och hört?

– Jag har sett flera exempel på sexuella trakasserier. Det är positivt att det här åskådliggörs nu så att vi kan diskutera problemen. Som arbetsgivare ska man ta tag i ärenden direkt och stötta de drabbade. Det här är en ledarskapsfråga och ett samhällsproblem.

Hur har ni agerat inom Compass Group, där du är vd i dag, mot trakasserier?

– Vi har direkt tagit reda på vad som hänt och vid fler än ett tillfälle har jag avskedat personal.

Karriär

1989

Blev källarmästare med personalansvar som 21-åring.

1992-97

”Jag var egenföretagare i restaurangbranschen och lärde mig om före­tagares förutsättningar.”

2004

Vd för Compass Group som säljer måltidstjänster till bland andra företag och skolor.