Konkurs för Norwegianbolag: "Diskriminering"

2020-04-20 15:31 TT  
Norwegians pilot- och kabinbolag i Sverige och Danmark ansöker om konkurs. Foto: Johan Nilsson/TT

Norwegians pilot- och kabinbolag i Sverige och Danmark ansöker om konkurs. Totalt berörs över 1 500 piloter och 3 100 kabinanställda. För lite och för långsamt statlig stöd ligger bakom beslutet, enligt bolaget. – Diskriminering, säger piloten och huvudskyddsombudet Robert Björkholm.

Norwegian hade en ansträngd finansiell situation redan före coronakrisen. När nu i princip all flygverksamhet står still kan bolaget inte bära alla sina kostnader.

"Piloterna och kabinpersonalen är i huvudsak anställda i olika dotterbolag i Norwegiankoncernen. Trots alla de åtgärder som bolaget har vidtagit för att minska kostnaderna, återstår tyvärr inget annat alternativ för styrelsen för dessa bolag än att ansöka om konkurs", skriver bolaget i pressmeddelandet.

"Akut kris"

Bolagets koncernchef Jacob Schram ifrågasätter varför det inte har getts statligt stöd i Sverige och Danmark:

"Den första formella ansökan till svenska myndigheter skickades för en månad sedan men det har fortfarande inte kommit några konkreta förslag på likviditetsåtgärder. Vi har inte tid att vänta eftersom bolaget befinner sig i akut kris".

Olika regler för permitteringar i de olika skandinaviska länderna är också en avgörande faktor, enligt bolaget.

"I Norge finns det permitteringsmöjligheter som innebär att staten står för lönekostnaden under permitteringen. Dessvärre finns inte motsvarande permitteringsmöjligheter i Sverige och Danmark vilket innebär att kostnaderna kvarstår även om piloter och kabinpersonal inte arbetar", skriver Norwegian.

Robert Björkholm, huvudskyddsombud för samtliga piloter i Norwegian är upprörd.

– Vi blir särbehandlade. Sverige är inte intresserat av att hjälpa Norwegian överhuvudtaget i den här krisen. Det är fruktansvärt. Norge hjälper alla flygbolag, inklusive SAS fast de inte har något ägaransvar, säger han.

– Här sitter vi i den värsta krisen sedan andra världskriget och Sverige diskriminerar ett bolag som har så många svenska anställda, fortsätter han.

När krisen förhoppningsvis vänder tänker han aldrig låta sig anställas på svensk arbetsmarknad, och säger sig ha medhåll från många av sina kollegor.

Tusentals anställda

Beslutet om att ansöka om konkurs gäller fyra dotterbolag: Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS samt Norwegian Air Resources Denmark LH ApS.

Norwegian har även sagt upp sina avtal med bolagen OSM Aviation och Rishworth gällande bemanning.

De bolag som konkursansökan gäller och avtalen som sagts upp påverkar totalt 1 571 piloter och 3 124 kabinanställda i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien och USA, skriver bolaget.

Runt tusen anställda, piloter och kabinpersonal, berörs i Sverige.

Den svenska pilotföretaget i Norwegiankoncernen, Pilot Services Sweden AB, är ett rent bemanningsbolag och har runt 250 piloter på lönelistan.

– Den enda verksamhet det har är att avlöna piloter, det blir man nu av med, säger Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren.

När bolaget försätts i konkurs träder lönegarantin in i stället.

"Hoppas fortfarande"

Enligt Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson är det framför allt tidsaspekten som tvingat bolaget till beslutet om konkurser för dotterbolagen. I Sverige har Norwegian ansökt om de så kallade statliga kreditgarantierna som Riksgälden fått i uppdrag av regeringen att utfärda.

– För att få det måste man bland annat ha ett svenskt flygbolag, och det har Norwegian. Vi uppfyller de krav som ställs men det tar väldigt lång tid och går väldigt trögt. Det innebär att vi tyvärr inte har fått något statligt stöd ännu. Det tycker vi är väldigt olyckligt för det har ju försvårat det här med det kanske vi inte hade behövt fatta det här beslutet, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

– Vi hoppas fortfarande att vi kan få det, men det har tagit väldigt lång tid.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna