Nyheter

Så anpassade sig arbetslivet efter generation Y

Millenniegenerationen har implementerat sin arbetsfilosofi: Som anställd jobbar du inte FÖR din arbetsgivare – istället jobbar du MED företaget. Foto: Ivan Chiosea / Alamy

De vill sätta sin egen arbetstid – och vägrar utföra saker som går emot de personliga värderingarna. Arbetslivet har anpassat sig efter millenniegenerationen kravlista. I dag dominerar gruppen bland USA:s mellanchefer.

Publicerad

Benämningen är något missvisande, för beroende på vem man frågar kan ”millenniegenerationen” till och med inkludera de som är födda i slutet av 1970-talet. En annan term för gruppen är Generation Y. Ursprungligen sågs 1983 som startåret – och i dag räknas tidigt 2000-tal som ungefärlig slutpunkt.

Det stod tidigt klart att gruppen introducerade helt egna attityder och beteenden. Fick de då gehör för sina många krav på livet? Nu har generationens sista eftersläntrare hunnit ut på arbetsmarknaden – och ett antal studier ger oss facit.

Enligt Barkley Research undersökning vill 80 procent av dem bestämma sin egen arbetstid. 61 procent kräver en befordran minst vartannat eller vart tredje år. Och i studien vägrade 49 procent att arbeta med uppdrag som inte överensstämde med deras egna värderingar eller etik.

Läs också:

Många trodde nog att generationen av kravmaskiner skulle få en kalldusch den dag då de kom ut i arbetslivet. Istället är det omvärlden som har fått anpassa sig. Konsekvensen är en helt ny inställning på arbetsplatserna, bland annat har Y-folket implementerat sin arbetsfilosofi: Som anställd jobbar du inte FÖR din arbetsgivare – istället jobbar du MED företaget.

De som förutspådde en ”generationskollaps” har följaktligen fått fel. Millenniegenerationen har tagit för sig – en undersökning av Future Workplace visar att 83 procent av USA:s mellanchefer tillhör ”Y”, och med en åldrad arbetsstyrka kommer andelen öka i takt med avgångarna.

Många 60- och 70-talister, ur Generation X, har betraktat sina efterföljare som teknikbesatta, slafsigt klädda narcissister. Men Y har faktiskt mycket att erbjuda företagen. De är den generation som verkligen förstår sig på samtidens konsumenter. Och ”millennials” är i stor utsträckning självständiga entreprenörer. Enligt the Business Journals anger 70 procent i gruppen att de skulle föredra att jobba oberoende utanför den traditionella arbetsplatsen.

De vet samtidigt hur man samarbetar. Gruppen kräver en kreativ miljö för att fungera, men den skapas gärna med partners som man själv har valt ut. Enligt the Business Journals anger 88 procent att de föredrar sammanhang där man jobbar tillsammans, framför att tävla mot andra.

Slutligen nöjer sig inte Generation Y med att ”sätta mat på bordet”. Millenniegenerationen vill att deras arbeta ska ha genomslag på hela samhället. Enligt the Business Journals anger 64 procent av de tillfrågade att huvudprioriteringen i livets alla delar är att göra världen till en bättre plats.