Valle Karlsson: ”Jag är mycket tuffare än vad somliga tror”

2017-06-01 00:00 Karin Nilsson  
”Vi varmkörde bussar i ett garage utan ventilation. Det stack i halsen och ögonen, men dieselångor var inte farligt, sa chefen. Där började min fackliga bana”, säger Valle Karlsson. Foto: Anna Simonsson

Anställningsintervjun. Utmaningarna är många för fackförbundet Seko med närmare 114 000 medlemmar inom service och kommunikation, bland annat inom järnvägen. Nu tar Valle Karlsson över posten som förbundsordförande. – Det är tydligen tillräckligt många som tycker att det är en bra idé.

Mitt i avtalsrörelsen med en tuff motpart bytte Valle Karlsson roll. Från avtalssekreterare till förbundsordförande.

– Jag har inte kunnat släppa mitt gamla arbete helt. Det är inte optimalt, men vi är mitt i förhandlingarna med flera varsel. Vår nya avtalssekreterare och jag har delat upp områdena mellan oss nu.

Du efterträder Janne Rudén, som går i pension efter 15 år.

– Det är en utmaning så klart, och jag har stor respekt för all den kunskapen. Men det är en fördel, för det finns en förväntan på något nytt.

Hur förändras din roll nu?

– Jag får ett mer övergripande ansvar och ska se till hela förbundets väl och ve.

Vad är särskilt viktigt att ta itu med?

– Vi tappar medlemmar och måste vara mer ute på arbetsplatserna. När jag började på SJ fick jag en lapp i handen från facket. Det var ingen diskussion, man skulle bara vara med. Vi måste ut och visa vad facket gör.

Hur då?

– På många sätt. Förra avtalsrörelsen hade vi trekanter i papp på cafébord. På en sida stod våra krav, på en annan Almegas med krav på jobb mer än varannan helg, och på den tredje stod hur man går med i facket. Det blev tydligt då vad som kunde hända om vi inte fanns.

Du har arbetat fackligt sedan 1981. Något som du är särskilt nöjd med?

– Ja, att vi faktiskt gör skillnad. I spårkonflikten 2014 lyckades vi höja de timanställdas löner med 35 procent. Vi ville att timanställda skulle få fasta anställningar och det har bromsat utvecklingen av användandet av timanställda.

Hur ser du på att det blir treåriga avtal?

– Vi ville helst ha tvååriga, men hellre treårigt än ettårigt. Vi har 23 riksavtal, och när det sista löper ut sent på hösten är det med ettåriga avtal dags att sätta igång med en ny avtalsrörelse. Nu får vi tid att vara ute lokalt och förankra. Det är viktigt.

På kongressen sa du att er motpart, Almega, ska passa sig!

– Jag uppfattas som lugn och vänlig, men bakom det är jag mycket bestämd. Jag räds inte att gå hårt åt Almega. Jag är mycket tuffare än vad somliga tror.

Behövs det?

– Vi har gått igenom våra varsel sedan 2012. Alla utom ett var mot Almega. Hur kommer det sig att vi kan komma överens med alla utom Almega?

Karriär

1981

Började på SJ Buss. Blev snabbt vald till skyddsombud.

2006

Ansvarig för spårtrafikområdet på förbundskontoret.

2012

Avtalssekreterare.

Karin Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna